Ny professor ved Institut for Fødevarer

Carl-Otto Ottosen er pr. 1. oktober udnævnt til professor ved Institut for Fødevarer ved Aarhus Universitet.

Carl-Otto Ottosen er kendt af mange som en af de førende eksperter inden for sit felt. Nu kan han også kalde sig professor. Foto: Jesper Rais

Vil du vide mere om planters vækst under forskellige klimaforhold ude eller inde? Så henvend dig til Carl-Otto Ottosen. Han har i mere end 30 år forsket i netop dette emne og er per 1. oktober 2015 udnævnt til professor ved Institut for Fødevarer på Aarhus Universitet. Den erfarne forsker fortsætter dermed sin karriere i vante rammer på universitets afdeling i Årslev, hvor han har haft sin gang siden 1984.

- Jeg er meget glad for min nye titel, og selvom mine arbejdsopgaver ikke ændrer sig markant, kan det åbne nye døre i det internationale forskningsmiljø, siger Carl-Otto Ottosen.

Den nyudnævnte professors forskning kan inddeles i to søjler. På den ene side har Carl-Otto Ottosen beskæftiget sig meget med grundforskning og har primært arbejdet med genetiske forskelle i planters reaktion på klimaændringer (fænotyping) – altid med planters fotosyntesereaktioner som omdrejningspunkt.

På den anden side har anvendt forskning også været en hjørnesten i Carl-Otto Ottosens karriere, med rødder tilbage til dengang, forskningscentret i Årslev hørte under Danmarks JordbrugsForskning. Gartnerierne har traditionelt haft et meget stort energiforbrug – og den erfarne forsker har været med til at skabe grundlag for dynamisk klimastyring i væksthuse – også kaldet IntelliGrow. Ved optimal styring af såvel varme som lys kan virksomhederne spare mange ressourcer, og flere af de programmer, Carl-Otto Ottosen har været med til at udvikle, bliver i vid udstrækning brugt i erhvervet. Det er en medvirkende faktor til, at danske gartneriers energiforbrug er reduceret mere end de udenlandske konkurrenters.

Pædagogisk dialog er vejen frem

Men sådan har det ikke altid været. Der er sket meget – ikke kun med klimaet – siden Carl-Otto Ottosen indledte sin karriere. Omverdenens fokus på klodens ressourceknaphed er vokset betragteligt:

- Da vi lavede de første pilotforsøg med energibesparelse, var det ikke noget, gartnerierne havde fokus på. De interesserede sig faktisk ikke for at spare på ressourcerne. Det er helt anderledes nu, hvor vi i forskningsprojekterne samarbejder med de store danske gartnerier, forklarer Carl-Otto Ottosen og tilføjer, at Aarhus Universitet i Årslevs store force er, at de har moderne klimakamre, væksthuse og avanceret måleudstyr – foruden dygtige medarbejdere – til rådighed. Her kan forskerne afprøve nye ideer og tiltag i lille skala, og når gartnerne ser, hvordan det går, tør de godt afprøve det i stor skala.

- Den direkte kontakt med gartnerierne er guld værd. Vi lægger stor vægt på at have en god dialog med dem og lytter til, hvad de har brug for. Jeg har brugt uanede mængder tid på at være pædagogisk og forklare dem, hvorfor planterne gør dit eller dat. Men det virker. Vi havde engang en engelsk professor på besøg, og han var meget overrasket over, hvor meget de danske gartnere rent faktisk vidste om fotosyntese, siger Carl-Otto Ottosen.

Men den nyudnævnte professor har ikke kun blikket rettet mod danske breddegrader. Carl-Otto Ottosen bruger op mod halvdelen af sin arbejdstid på internationalt forskningssamarbejde. Han har således undervist i Kina og rejst i de dele af verden, hvor man helt konkret oplever de klimaændringer, som de danske forskere kun kan modellere i klimakamrene. Det næste eksotiske forsøg bliver med genotyper af Rooibos-the, hvor formålet er at finde mere tolerante sorter.

Privat bor Carl-Otto Ottosen i Ryslinge på Fyn sammen med sin kone, biolog og lektor ved Københavns Universitet, Eva Rosenqvist. I sin fritid ynder han at gå i haven og leverer som freelancefotograf billeder til Scanpix.

Carl-Otto Ottosen forventes at holde tiltrædelsesforelæsning i januar – yderligere information kommer snarest.

Professor Carl-Otto Ottosen
Institut for Fødevarer