Dansk-kinesisk samarbejde om bæredygtig fødevareproduktion

Forskning i bæredygtig fødevareproduktion binder forskere fra Aarhus Universitet og Nanjing Agricultural University i Kina tættere sammen.

Lektor Carl-Otto Ottosen har allerede taget hul på det danske-kinesiske universitetssamarbejde, idet han har undervist på Nanjing Agricultural University i 2012. Foto: Carl-Otto Ottosen

I en verden påvirket af klimaændringer, befolkningstilvækst og stigende velstand er der øget fokus på fødevaresikkerhed og forbedret fødevareproduktion. Udfordringerne løses ikke af enkelte institutioner eller lande. I stedet må der samarbejdes på tværs af landegrænser og faglige discipliner.

Det er Aarhus Universitet godt i gang med på flere fronter. Forskere fra Institut for Fødevarer har netop modtaget en bevilling fra Forsknings- og Innovationsstyrelsen under Videnskabsministeriet til udvikling af netværk med kinesiske forskere vedrørende bæredygtig fødevareproduktion.

Forskerne fra Aarhus Universitet samarbejder med forskere fra Nanjing Agricultural University.

- Begge parter har været involveret i forskning, der forbedrer fødevareproduktionen, men vores indsatsområder og indgange til området er forskelligt, fortæller lektor Carl-Otto Ottosen fra Aarhus Universitet.

- Vi har vores styrke i plantefysiologi, mens vores kinesiske kollegaer arbejder med genetik, så der er mulighed for synergi. På Aarhus Universitet er der også forskere i plantegenetik, men styrken i Kina er deres store viden om grønsagsgenetik og utallige sorter, hvilket giver muligheder for at udvikle mere stresstolerante sorter uden brug af transgene plantematerialer, siger lektoren fra Aarhus Universitet.

Dansk-kinesisk workshop

Den nye bevilling giver mulighed for, at forskerne kan arrangere en workshop. Formålet med workshoppen er at udveksle viden og styrke det videnskabelige samarbejde mellem Aarhus Universitet og Nanjing Agricultural University. Fokus er på det genetiske område med henblik på produktion af grønsager med høj kvalitet og stresstolerance i forhold til klimaændringer.

- Vi regner med, at omkring fem danske og ti kinesiske seniorforskere vil være de centrale aktører og deltage i workshoppen, som vil være en kombination af præsentationer og strategiske diskussioner. Præsentationerne vil også være åbne for studerende, forklarer Carl-Otto Ottosen.

Et delmål er at finde muligheder for, at kinesiske ph.d.-studerende kan komme til Danmark og forske. Carl-Otto Ottosen har allerede undervist i havebrug og fysiologi i Nanjing i 2012. Et ph.d.-kursus er planlagt til 2013 sideløbende med det nye netværksprojekt.

- På kurset kan vi finde de bedste egnede studerende til at binde samarbejdet samme, siger Carl-Otto Ottosen.

Yderligere oplysninger: Lektor Carl-Otto Ottosen, Institut for Fødevarer, e-mail: co.ottosen@agrsci.dk, telefon: 8715 8373, mobil: 2290 3105