Aarhus Universitets aftale med Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri omfatter undersøgelser og vurdering af forbrugeradfærd både i detailhandlen og i foodservice-sektoren i forhold til produkter, der er mærket med ernærings- og sundhedsanprisninger, kvalitets- og oprindelsesmærker eller økologimærket, samt forbrugernes anvendelse og forståelse af disse.
I det følgende er der henvisninger til udvalgte publikationer og artikler. I højremenuen er der mulighed for at søge på henholdsvis DCA-rapporter, Myndighedssvar, Videnskabelige artikler og Nyhedsartikler. Søgningerne er som prædefinerede, men du er velkommen til selv at søge videre i AU's publikationsdatabase.
Barrierer og potentialer for at udbrede Det Økologiske Spisemærke. To DCA-rapporter redegør for barrierer og potentialer for at udbrede Det Økologiske Spisemærke i udespisningssegmentet. Læs artiklen om den seneste undersøgelse af Det Økologiske Spisemærke her.
Forbrugere positivt stemt over for Nøglehulsmærket. En DCA-rapport viser, at over halvdelen af de danske forbrugere har en positiv opfattelse af Nøglehulsmærket, men der er stadig plads til forbedring. Læs artiklen om den seneste undersøgelse af Nøglehulsmærket her.
”Lavt fedtindhold” og ”Højt fiberindhold” kan både vejlede og give misforståelser. Når et fødevareprodukt er mærket med ”Lavt fedtindhold” eller ”Højt fiberindhold”, kan det hjælpe os til at tage et sundere valg, men det kan også få os til at opfatte et produkt som sundere, end det egentlig er. Forskere fra MAPP Centret ved Aarhus Universitet kaster lys over dilemmaet i en ny undersøgelse. Læs artiklen om undersøgelsen af ernærings- og sundhedsanprisninger her.
”Færre kalorier” og ”højt proteinindhold” betyder ikke det store, når vi køber snacks. Det viser en ny artikel udgivet som DCA-rapport. Læs nyhedsartiklen om rapporten her.