Der er i udgangspunktet fuld offentlighed om de rådgivningsopgaver, som AU udfører, og langt størstedelen af den rådgivning, AU leverer, bliver offentliggjort inden for ganske kort tid i vores åbne arkiv og i DCA’s nyhedsbrev. For enkelte opgaver beder ministeriet om forsinkelse af offentliggørelse i op til 7 arbejdsdage, for eksempel hvis der måtte opstå behov for at orientere den ansvarlige minister.
Rådgivningsopgaver af særlig teknisk karakter, hvor vi tænker at budskabet kan have bredere interesse, men kan være svært tilgængeligt for offentligheden, kommenteres som regel af DCA´s kommunikationsafdeling. Enten i form af en artikel på DCA’s nyhedsside og i nyhedsbrev, en forklarende video, et åbent webinar eller anden form for formidling. Det kan også dreje sig om rådgivningsopgaver, der forventes at have ekstraordinær interesse for offentligheden.
Fra tid til anden samles enten rådgivningsrapporter eller den tilhørende formidling op af eksterne medier. Derigennem når de en større målgruppe, og danner dermed, i endnu højere grad, grundlag for en sund debat, om de emner, vi rådgiver om.
For dele af rådgivningen er der dog undtagelser:
I tilfælde hvor AU har tavshedspligt, vil et datablad blive offentliggjort, så det er synligt, at AU har lavet opgaven. Her er et eksempel på et sådant datablad. I modsætning til den generelle politik, hvor alle leveringer bliver løbende nævnt i DCAs nyhedsbrev, nævnes disse ikke, men de kan findes på listen over rådgivningssvar i PURE.
Begrundelsen for at AU ikke offentliggør disse leveringer, er Forvaltningslovens bestemmelser, jf. Universitetslovens § 1, stk. 2. Ved disse leveringer indgår oplysninger som AU har pligt til at beskytte, fordi de vedrører ”enkeltpersoners private, herunder økonomiske, forhold” eller ”tekniske indretninger eller fremgangsmåder eller om drifts- eller forretningsforhold el.lign., som er af væsentlig økonomisk betydning for de virksomheder der har indgivet data.” Jf. Forvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1 og 2.
AU er i disse sager forpligtet til at foretage en konkret og individuel vurdering af, hvorvidt den konkrete levering vurderes at være omfattet af tavshedspligt.