Hvordan reagerer forbrugerne på bæredygtige emballager?

På Aarhus Universitet er der fokus på at udvikle bæredygtige emballageløsninger til fødevarer. I et nyt forskningsprojekt skal MAPP Centret være med til at undersøge, hvordan forbrugerne reagerer på de bæredygtige emballager.

Foto: Colourbox

På Aarhus Universitet er der fokus på at udvikle nye, bæredygtige emballageløsninger til fødevarer - men hvordan reagerer forbrugerne på de nye emballager?

Det spørgsmål vil Polymeros Chrysochou, professor ved MAPP Centret, Aarhus Universitet, forsøge at besvare i den kommende tid.

Det sker i samarbejde med virksomheden KLS Pureprint og Food Innovation House - og med støtte fra Danish Food Innovation.

Opfattelser, præferencer og betalingsvillighed

Det kan have mange forskellige konsekvenser at udskifte traditionelle emballager med bæredygtige emballager.

- Ved at implementere bæredygtige emballageløsninger til fødevarer vil det ofte medføre prisstigninger og ændring i produktelementer, som kan påvirke markedspositionen af mærket. Dette gør, at flere fødevarevirksomheder er tilbageholdende med at implementere bæredygtige emballageløsninger. De oplever en risiko for at miste kunder, siger Polymeros Chrysochou.

Der findes endnu ingen empirisk bevis for, at bæredygtige emballageløsninger vil have en positiv indflydelse på forbrugernes reaktion i salgssituationen.

Derudover er udskiftningen af emballagen ikke altid synlig for forbrugeren, og derfor er der en udfordring omkring kommunikationen af den bæredygtige emballage.

Forskningsprojektet vil forsøge at gøre noget ved disse udfordringer

- I projektet vil vi undersøge to ting. Vi vil dels undersøge forbrugernes reaktion, herunder opfattelse, præference og betalingsvillighed, når der laves visuelle forandringer af emballagen. Det kan for eksempel ske ved at emballagen ændres fra plastik til papir. Dels vil vi undersøge forbrugernes reaktion, når ændringerne af emballagen ikke er visuelle, og derfor skal kommunikeres, for eksempel ved hjælp af labels.

Projektet vil udføre eksperimenter med mockup-produkter online, men også med produkt-prototyper i Food Innovations Houses test-supermarked og i faktiske supermarkeder.

Fakta om projektet:

Samarbejdspartnere MAPP Centret, Aarhus Universitet, KLS Pureprint, Food Innovation House
Finansiering Danish Food Innovation
Kontakt Polymeros Chrysochou – E-mail: polyc@mgmt.au.dk - Tlf. 27975243

Læs mere om forskningen i bæredygtige fødevareemballager på Aarhus Universitet: