Udvikling af nye bæredygtige emballager til frugt og grønt

Ny forskning og produktudvikling inden for bæredygtige emballager til frugt og grønt blev præsenteret på et seminar på Teknologisk Institut i Aarhus den 25. november. En af ideerne er at omdanne kasseret frugt og grønt til emballager til frisk frugt og grønt.

Foto: Colourbox

Hvordan kan man lave emballager til frugt og grønt, som både bevarer, beskytter og er bæredygtige? Det var temaet på Teknologisk Institut, hvor oplæggene kom fra forskningsverdenen og fra en række virksomheder, som har fokus på at arbejde mere bæredygtigt med emballager under hensyn til kvalitet og holdbarhed.

Beslutningsværktøj til pakning af frisk frugt og grønt

Først på programmet var GUDP-projektet Kvalipak, som under ledelse af Aarhus Universitet og Teknologisk Institut har testet nye emballageløsninger til at mindske udviklingen af råd i pakket frugt og grønt. Målsætningen er at reducere madspild i både detailledet og hos forbrugeren.

Merete Edelenbos, lektor ved Institut for Fødevarer ved Aarhus Universitet, fortæller:

- I Kvalipak har vi både undersøgt pakning med konventionelle plastmaterialer (i forsøget er oliebaseret BOPP-folie anvendt) og med alternative bioplastmaterialer (i forsøget er polylactat og en stivelsesbaseret bioplast anvendt). Der er et stort pres for at finde alternativer til plastemballering. Det er en væsentlig drivkraft i forbindelse med frugt og grønt, at forbrugerne oplever plastemballering som unaturlig. Men problemstillingen er ikke så enkel.

Merete Edelenbos forklarer, at der fortsat er behov for at udvikle emballage til frisk frugt og grønt:

- Vores undersøgelser har vist, at bioplast kan mindske kondensering og mindske råd i pakket frugt og grønt. Men bioplast er også forbundet med andre udfordringer. Dels bruger man planter til at producere bioplast, som i stedet kunne være brugt til fødevareproduktion. Bæredygtigheden er også udfordret, fordi man endnu ikke kan genanvende bioplast. Endelig har bioplast nogle teknologiske udfordringer.

Merete Edelenbos understreger, at producenter og detailhandel efterspørger løsninger, der både tager hensyn til miljøpåvirkningen fra madspild og fra emballagen, men at det er lettere sagt end gjort:

- Vi vil i forlængelse af Kvalipak gerne skabe et beslutningsværktøj til pakning af frisk frugt og grønt. Der er behov for en mere holistisk tilgang, der kan gøre det bæredygtige valg af emballage lettere.

Kasseret frugt og grønt bliver til nye emballager

En af de virksomheder, der forsøger at løse problematikken med bæredygtige emballager, er Cellugy ApS, der også holdt oplæg på temadagen. Aarhus-virksomheden arbejder på at omdanne frugt- og grøntaffald til bionedbrydelig plastemballage. Medstifter Isabel Álvarez-Martos fortæller:

- Vores bioplastemballage er skabt af madaffald og er 100 % biologisk nedbrydeligt ved stuetemperatur. Dermed kan produktet også være med til at afhjælpe fødevarespild.

Cellugy ApS er udsprunget af et samarbejde mellem fire medstuderende i case-konkurrencen DEAN’s Challenge på Aarhus Universitet i 2017, og virksomheden er derfor endnu i startfasen.

- Vi arbejder i øjeblikket på at sikre de rette patenter og på at opskalere produktionen for at kunne imødekomme industriens krav og forventninger.

Temadagens øvrige oplægsholdere omfattede Teknologisk Institut, Årstiderne og Salling Group.

Lektor Merete Edelenbos
Institut for Fødevarer