Hvordan kan vi spise sundt og bæredygtigt?

En række af tidens hotte emner på fødevarefronten, lige fra madspild til klimaanprisninger, var på programmet, da Fødevarestyrelsen var værter for et stort webinar 5. april. Her præsenterede forskere fra Aarhus Universitet de nyeste resultater inden for forbrugeradfærd.

Foto: Colourbox

Madspild i børnefamilier, klimaanprisninger på fødevarer og forbrugernes forhold til flere bælgfrugter er blot nogle af de emner, der var på programmet, da en række forskere fra Aarhus Universitet præsenterede nye resultater i forbrugeradfærd på et stort webinar med Fødevarestyrelsen som vært den 5. april.

Omdrejningspunktet var mere nøjagtigt den rådgivning, som Aarhus Universitet hvert år leverer til Fødevarestyrelsen - og det tiltrak igen i år mere end 200 lyttere.

Anne Pøhl Enevoldsen, Enhedschef i Bæredygtig mad og sundhed hos Fødevarestyrelsen, fortæller:

- Den rådgivning, som Aarhus Universitet udfører, giver os indsigt i, hvad forbrugerne tænker, mener og gør på de områder, som vi beskæftiger os med i Fødevarestyrelsen, og som vi derfor har behov for at blive klogere på. Med webinaret, der nu er blevet en årligt tilbagevendende begivenhed, ønsker vi, at udbrede denne viden til andre med interesse for området.

Vi skal skrue op for bælgfrugterne

Fødevarestyrelsen har blandt andet fået større indsigt i forbrugernes forhold til bælgfrugter siden sidste år, hvor de nye klimakostråd blev lanceret:

- Det er ingen hemmelighed, at noget af det nye i de nye kostråd er, at vi alle sammen skal til at spise flere bælgfrugter end vi gør nu. Den nye undersøgelse fra Aarhus Universitet skal være med til at bane vejen for de nye vaner, siger Anne Pøhl Enevoldsen.

Mette Løbner fra Aarhus Universitets Institut for Fødevarer præsenterede den nye forbrugsanalyse for bælgfrugter, der er foretaget på foranledning af Fødevarestyrelsen, og som først på året blev udgivet som DCA-rapport:

- Under 10 % af danskerne spiser bælgfrugter ugentligt, og forbruget er størst hos unge og personer bosat i de større byer. Eksisterende undersøgelser viser også, at der generelt er et lavt kendskab til bælgfrugter i befolkningen, men den gode nyhed er, at der faktisk er en interesse for bælgfrugter hos danskerne, og at mange ønsker at øge deres forbrug.

Nogle af de forbrugere, der på nuværende tidspunkt ikke spiser bælgfrugter, savner succesoplevelser med bælgfrugter, især fordi de ofte ikke er begejstrede for hverken smagen eller den melede tekstur, og dermed ikke ser bælgfrugter som et positivt indslag i maden.

Til gengæld oplever nogle af de forbrugere, der spiser bælgfrugter, at de mangler færdigheder, og de ønsker mere inspiration til, hvordan de kan bruge bælgfrugter i madlavningen.

- Så der er i begge tilfælde potentiale for at påvirke forbruget med information og opskrifter, slår Mette Løbner fast.

Du kan læse mere om forbrugeranalysen om bælgfrugter i denne nyhedsartikel ”Vi mangler inspiration til madlavning med bælgfrugter” fra DCA

Nåede du ikke selv med til webinaret? Så kan du finde præsentationerne nedenfor, både som video og som PDF-filer.

Du kan se videoen fra webinaret her

Du kan se præsentationerne i PDF-format her:

Consumer behaviour towards food waste in families with children
Kvalitetsindeks 2021
Anprisninger på snacks og søde sager
Forbrugeraccept af fødevarer med reduceret fedt eller fedterstatning
Forbrugsanalyse for bælgfrugter

Du kan downloade undersøgelserne, der alle er udgivet som DCA-rapporter her

Kontakt: Chefkonsulent Claus Bo Andreasen, DCA. E-mail: clausbo.andreasen@dca.au.dk. Tlf. 4079 8032