Eliteforsker bliver professor ved Institut for Fødevarer

Hanne Christine Bertram er ansat som professor i fødevaremetabolomics ved Institut for Fødevarer, Aarhus Universitet.

Hanne C. Bertram har en hæderfuld forskerkarriere bag sig – og blev som blot 30-årig tildelt Det Frie Forskningsråds Eliteforskerpris. Siden har hun bl.a. modtaget Danisco Prisen og er blandt de mest citerede og publicerede forskere på sit felt. Foto: Lars Kruse/AU

Hvorfor er nogle fødevarer sundere end andre, og hvad er sammenhængen mellem en fødevare, dens egenskaber og næringsmæssige værdi? Det er et par af de spørgsmål, som den tidligere seniorforsker Hanne Christine Bertram har arbejdet med gennem sin karriere.

Per 1. januar 2016 er hun tilknyttet Institut for Fødevarer ved Aarhus Universitet som professor i fødevaremetabolomics og er dermed med til at styrke instituttets i forvejen stærke position inden for avancerede fødevareanalyser.

Hanne C. Bertram har en hæderfuld forskerkarriere bag sig – og blev som blot 30-årig tildelt Det Frie Forskningsråds Eliteforskerpris. Siden har hun bl.a. modtaget Danisco Prisen og er blandt de mest citerede og publicerede forskere på sit felt, hvilket er en del af forklaringen på, at hun i en alder af blot 39 år nu også kan skrive professor på sit cv.

- Jeg er utrolig glad og meget beæret over at få den fornemme titel. Meget af den succes, jeg har opnået, skal tilskrives den gruppe af kolleger og studerende, jeg har omkring mig, og som gør, at vi i instituttet har et helt unikt team inden for fødevaremetabolomics, siger Hanne C. Bertram, der tilknyttes den forskergruppe, der arbejder med differentierede og biofunktionelle fødevarer.

Hvad er metabolomics?

Kernen i fødevaremetabolomics er, at man ved at analysere indholdet af forskellige molekyler (metabolitter) i eksempelvis urin- og blodprøver, kan undersøge, hvordan kroppen reagerer på  indtag af specifikke fødevarer og dermed få indblik i, hvad det betyder for kroppens sundhed.

Her har Hanne C. Bertram spillet en afgørende rolle ved at medvirke til at introducere en særlig analysemetode – brugen af såkaldt kernemagnetisk resonans (NMR) inden for fødevareforskning:

- I stedet for at undersøge en prøve for en enkelt specifikt metabolit, kan vi ved hjælp af NMR-metoden undersøge et langt mere omfattende antal metabolitter på en og samme tid. Det særlige er, at vi ikke er begrænset af, at vi på forhånd behøver vide, hvad vi leder efter, forklarer Hanne C. Bertram og tilføjer, at introduktionen af NMR og fødevaremetabolomics har resulteret i  en ny måde at anskue fødevareanalyse på:

- Det er en mere helhedsorienteret tilgang, der gør, at vi bedre kan skabe sammenhæng mellem fødevarers indhold af bestemte stoffer og kroppens omsætning af disse stoffer.

Fra kød til mælk

Den nyslåede professor begyndte oprindeligt sin karriere inden for kødforskning, hvor NMR også var et nøgleord. Her resulterede hendes arbejde bl.a. i banebrydende indsigt i, hvordan køds evne til at binde vand afhænger af basale fysiologiske, kemiske og biofysiske faktorer, og endvidere hvordan den påvirkes af slagteprocessen.

Selvom Hanne C. Bertram stadig er aktiv inden for kødforskning, har reportoriet af fødevarer udvidet sig til at omfatte animalske proteiner mere bredt. Et af de områder, der har fyldt en del de senere år, er mejeriprodukter. Hanne C. Bertram har bl.a. været en del af et hold forskere, der har undersøgt baggrunden for, at mejeriprodukter sandsynligvis har en vægtregulerende effekt. Fremadrettet vil den nye professor fortsætte i samme spor og forventer i endnu højere grad at se nærmere på, hvilken rolle tarmfloraens aktivitet spiller i relation til ernæring og sundhed.

- Over årene har vi har udviklet anvendelsen af metabolomics på fæces, og det er et godt redskab til at analysere og forstå den måde, hvorpå sammenspillet mellem vores kost og tarmfloraens aktivitet påvirker vores sundhed, siger Hanne C. Bertram.

Ved Institut for Fødevarer er institutleder Michelle Williams meget glad for, at Hanne C. Bertram nu er ansat som professor.

- Hanne C. Bertram er en sand stjerneforsker, der har været banebrydende inden for sit felt. Hun har samtidig haft et tæt samarbejde med førende fødevarevirksomheder, og det glæder mig, at hun nu som professor kan styrke Institut for Fødevarers fortsatte samarbejde med den danske og internationale fødevareindustri, siger Michelle Williams.

Professor Hanne C. Bertram
Institut for Fødevarer, Aarhus Universitet