Aarhus Universitet samler Nordens kompetencer inden for kultiveret kød

Der er stor viden om laboratoriefremstillet kultiveret kød i Norden, men der er brug for større sammenhæng mellem forskning og produktion. En netop afholdt online workshop samlede aktører fra hele Norden til udvikling af området. NKJ-netværket ”Cultured Meat – Nordic Take” ledet af Institut for Fødevarer på Aarhus Universitet stod bag arrangementet.

Foto: Colourbox

I disse år er der stor udvikling inden for fremstillingen af kultiveret kød, som dyrkes i bioreaktorer på basis af celler udtaget fra dyr. Kultiveret kød betegnes også af nogle som blandt andet in vitro kød og laboratoriekød. Beregninger baseret på den foreløbige forskningsmæssige produktion viser, at kultiveret kød belaster klima og miljø betydeligt mindre end kød fra levende dyr. Den nye kødform er ikke tilgængelig for almindelige forbrugere endnu, men der forskes massivt på området.

Især USA, Israel og Holland går forrest i udviklingen af denne nye kød-produktionsform, men der er også meget viden på feltet i Norden, og på Aarhus Universitet mener man, at potentialet er stort i de nordiske lande.

Klimabevidste forbrugere viser interesse

Institut for Fødevarer har startet det nordiske netværk ”Cultured Meat – Nordic Take” om kultiveret kød, som er støttet af Nordisk Komité for Jordbrugs- og Fødevareforskning (NKJ). I denne måned inviterede de til en online workshop, hvor interesserede kunne mødes og få ny viden på området. Omkring 200 interesserede fra hele Norden havde tilmeldt sig webinaret, og blandt dem var både forskere fra universitetsverdenen, virksomheder, iværksættere, studerende og investorer.

- Vi har meget viden i Norden, og nu er opgaven at få det samlet omkring start-ups, som kan sætte en produktion i gang. Vi er lige på trinnet, hvor der begynder at være reelle tiltag. Der var konsensus på mødet om, at selvom vi er senere ude af røret end visse andre lande, så er det ikke for sent at komme med på bølgen. Vi har multidisciplinær forskning, højteknologisk produktion, mange biotek-virksomheder og et højt uddannelsesniveau i de nordiske lande. Desuden har vi forbrugere, som er meget miljø- og klimabevidste, og vi kan se, at det vigtigste incitament for forbrugerne i forhold til at skulle vælge kultiveret kød er klimahensyn, siger Jette Feveile Young, som er lektor på Institut for Fødevarer på Aarhus Universitet og leder af netværket ”Cultured Meat – Nordic Take”.

Forventningen er, at man inden for få år vil kunne købe kultiveret kød på high-end markedet som finere restauranter.

Synergi mellem kødalternativer

Jette Feveile Young ser, at interessen for kultiveret kød er steget nu på grund af samfundets store fokus på klima, og hun forventer, at kultiveret kød kan komme som en ”anden bølge” efter plantebaseret kød.

- For nogle forbrugere vil kultiveret kød være et nemmere acceptabelt alternativ end det plantebaserede. Desuden er der faktorer som smag og saftighed, der er nemmere at opnå med kød end plantebaserede alternativer. Kultiveret kød vil også have nogle næringsstoffer i sig, som ikke findes i det plantebaserede, siger hun.

Hun peger på, at et næste trin kan være at lave en hybrid mellem plantebaserede kødalternativer og animalske celler, og ser kultiveret kød og plantebaseret kød som supplementer til hinanden. Ligeledes ser hun synergi mellem det etablerede landbrug og den nye produktionsform.

- Der er brug for ingredienser fra fødevareproduktionen og celler fra levende dyr til at dyrke kødet i bioreaktorer. Vi skal sameksistere og lære af hinanden, siger Jette Feveile Young.

Ser frem til lovgivning

Lovgivning er også et aspekt i ny produktion som denne af kultiveret kød, og der er ikke på nuværende tidspunkt en EU-lovgivning på området. Dette kan gøre det vanskeligt for små virksomheder, og netværket håber, at der snart kommer lovgivning på plads.

Singapore har som de første godkendt den første type produktion af kultiveret kød.

Startskud på fælles udvikling

Blandt deltagerne på webinaret var der stor optimisme og nysgerrighed på hinandens kompetencer.

- Jeg håber, at vores webinar har skabt en fælles forståelse af hvilke spillere, der findes på området, og at der er skabt kontakter på tværs af miljøet. Vi har brug for et samspil mellem de akademiske miljø og virksomheder, siger Jette Feveile Young.

Der er udsigt til flere arrangementer omkring kultiveret kød, og Institut for Fødevarer fortsætter arbejdet i det nordiske netværk.

Netværket har lavet en LinkedIn-gruppe, hvor interesserede kan holde kontakten og dele relevant materiale. Gruppen hedder ”Cultured Meat – Nordic Take” og kan findes her.

Supplerende oplysninger
SamarbejdspartnereNetværket ”Cultured Meat – Nordic Take” er finansieret af Nordisk Komité for Jordbrugs- og Fødevareforskning (NKJ)
FinansieringSamarbejdspartnerne i netværket fremgår på denne hjemmeside
Læs mere AU FOOD sætter gang i udviklingen af kultiveret kød med nyt nordisk netværk