Virksomheder inviteres til at møde fødevareforskere

Med initiativet Mød en forsker får landets fødevarevirksomheder nu mulighed for at komme i dialog med nogle af landets bedste forskere inden for fødevarer og fødevareteknologi. Arrangementet finder sted 4. april på AU Foulum ved Viborg.

Et matchmaking-arrangement på AU Foulum skal øge samarbejdsfladerne mellem fødevarevirksomhederne og fødevareforskere på Aarhus Universitet. Foto: Colourbox

Op mod 15 forskere fra Aarhus Universitet med ekspertviden inden for fødevarer og fødevareteknologi står klar til at samarbejde med fødevarevirksomheder. Det er det konkrete tilbud til landets fødevarevirksomheder, som nu har en unik chance for - på en nem, gratis og tidsbesparende måde - at afdække den tilgængelige viden inden for en række forskningsfelter.
Hensigten er at skabe grundlag for øget samarbejde mellem fødevarevirksomheder og fødevareforskere, og til det formål arrangeres et Mød en forsker-arrangement på AU Foulum 4. april kl. 8.30 til 14.

Interesserede virksomheder kan forud for arrangementet booke møder med specifikke forskere. Hvert møde varer 20 minutter, så virksomhederne har god mulighed for at tale med flere forskere samme dag om forskellige emner. Det kan være emner som differentierede og biofunktionelle fødevarer, fødevarekemi og –teknologi, planter, fødevarer, klima og bæredygtighed, metabolik og sensorik, indsigt i kundernes købsvaner og ingeniørvidenskab.

Gerne i dialog med mindre virksomheder
Virksomhederne opfordres til at præsentere konkrete udfordringer eller ønsker for forskerne, så de får mest muligt ud af møderne.

En af de forskere, som tilbyder sin viden ved arrangementet, er forskergruppeleder Grith Mortensen.

-          Vi vil gerne fortælle, hvad vi kan og vise, at vi gerne står til rådighed for virksomhederne med de forskellige problemstillinger, de måtte have. Vi håber særligt, at der kommer nogle mindre virksomheder til arrangementet, da de tit er lidt sværere at få i tale end de store virksomheder, og da vi sikkert kan hjælpe dem med mange af deres udfordringer. De store virksomheder er også meget velkomne, men dem har vi allerede et tæt forskningssamarbejde med, så de ved, hvad vi kan og hvordan de finder frem til den rette forsker, forklarer hun.

Selve arrangementet byder indledningsvis på en kort introduktion fra forskere og andre interessenter samt information om forskellige muligheder for at søge midler til for eksempel produktudvikling.

Bag arrangement står blandt andre Future Food Innovation, som har gode erfaringer med matchmaking inden for fødevareområdet.

-          Det er anden gang, at vi arrangerer matchmaking på fødevareområdet sammen med Aarhus Universitet, og vi kan fra sidste års arrangement se, at virksomhederne får rigtig meget brugbar viden med hjem fra møderne. For eksempel har to virksomheder fået støtte til projekter – til gavn for innovationen i virksomhederne. Formålet med arrangementet er jo netop at skabe den første kontakt, så der er basis for yderligere samarbejde fremover, siger Gyda Bay, innovationschef for Future Food Innovation.

Tilmelding til Mød en forsker-matchmaking kan ske på www.b2match.eu/forskermatch

Arrangementet er et samarbejde mellem Aarhus Universitet, Region Midtjylland, Enterprise Europe Network, Agro Business Park og Future Food Innovation.