Vejdirektoratet får hjælp til snerydning på AU Bygholm

Omkring 1200 chauffører, der skal sikre fremkommeligheden på statens veje for Vejdirektoratet, har i løbet af de seneste seks uger gennemgået et kursus om saltspredning og snerydning på AU Bygholm. Ambitionen hos Aarhus Universitet er, at kommuner også fatter interesse for kurset, der er det eneste af sin art i landet, og blandt andet byder på øvelser med rydning i rundkørsler – med flis.

Blandt øvelserne for deltagerne på et kursus om snerydning og saltspredning på AU Bygholm var rydning af sne i en rundkørsel. Den manglende sne var erstattet af flis. Foto: Krister Persson, AU

Simulering af kraftig blæst, nyttig viden om indstilling af saltspredere og praktisk afprøvning af snerydning i rundkørsler ved hjælp af udlagt flis.

Kursister, der de seneste seks uger, har været på kursus i snerydning og saltspredning, er blevet udfordret med realistiske og relevante opgaver på AU Bygholm.

Blandt andet er en del af de 1200 deltagere blevet udsat for en øvelse med ”sne”-rydning i rundkørsler. Grundet den manglende sne har folkene bag kurset tyet til flis, der med hjælp fra et par traktorer og tilhørende redskaber er blevet spredt i en rundkørsel på AU Bygholm. Tilsvarende er der til kurset udviklet en computermodel og nogle særlige plader, hvor det udspredte salt fra saltsprederen lander på, og måleudstyr, der er i stand til at måle, hvor saltet er spredt.

Baggrunden for kurset er, at Vejdirektoratet i forbindelse med en ny licitationsrunde har fået 125 entreprenører, der i vinterperioden har ansvaret for at holde sne og is væk fra statens omkring 3800 km veje. Op mod halvdelen af entreprenørerne er nye, og derfor forlanger Vejdirektoratet, at alle, der skal arbejde med vintertjeneste på statens veje skal tage et kursus – ellers risikerer vognmanden en bøde på 3000 kroner, hver gang en chauffør bliver standset uden bevis for deltagelse i kurset.

For Ulla Milling, der er fagkoordinator i Vejdirektoratet, var det nemt for hende at pege på AU Bygholm som et egnet sted til at afholde kurset, der afholdes i samarbejde med AMU. Blandt andet fordi parterne i forvejen arbejder sammen om at teste udstyr, der anvendes i Vejdirektoratets vintertjeneste.

-          Folkene på Bygholm har vist stor kreativitet og fleksibilitet med de opgaver, de har løst for os. De er virkelige professionelle og seriøse og går hele tiden efter at løse opgaven bedst muligt. Så vi er ovenud tilfredse, forklarer Ulla Milling.

Hos de ansvarlige for kurset hos Aarhus Universitet er der tilfredshed med, at Vejdirektoratet valgt at udvide samarbejde med folkene på AU Bygholm.

-          Vi er rigtig glade for at have denne aftale med Vejdirektoratet om et kursus på AU Bygholm vedrørende vintertjeneste. Vi er det eneste sted i Danmark, der kan afholde et kursus som dette, og vi har stor erfaring med at teste udstyr og udvikle metoder til at foretage test, forklarer seniorforsker Krister Persson fra Institut for Ingeniørvidenskab.

Krister Persson mener, at kurset er berettiget og nødvendigt for at skåne miljøet mest muligt.

-          Vi skal ikke have spredt en masse salt, som ikke er nødvendigt. Derfor er det også vigtigt, at kursisterne får en teoretisk viden om, hvordan saltet virker, og ikke mindst bliver i stand til at indstille saltsprederen rigtigt, når der for eksempel er kraftig vind. Flere af kursisterne tror det er nemt, men der er en række ting, man skal være opmærksomme på, og som de bliver klædt på til her på kurset, forklarer han.

Blandt kursisterne er der tilfredshed med kursets indhold. Efter en tur med sneploven i rundkørslen med flis har Thomas Steenberg fra Svendborg for første gang stiftet bekendtskab med denne svære øvelse, som de erfarne chauffører kan klare ved at køre et par gange rundt i rundkørslen. De mere uerfarne må bruge en del flere forsøg på at rydde sneen væk.

-          Jeg synes, kurset er fint. Vi skulle lære at sætte en sneplov på, og det var nemt nok. Men vi skal jo starte et sted. Kørslen her i rundkørslen er ikke sådan lige til, for det er jeg ikke vant til, forklarer han og bakkes op af sin vognmand Børge Jørgensen, der fra 1. oktober har fået ansvaret for rydning af sne på nogle af statens veje i Svendborg-området.

Håbet for AU Bygholm og Krister Persson er, at der kommer en efterspørgsel på kurset fra andre.

-          Vi håber på, at vi måske kan få kommunerne til at få øjnene op for vores faciliteter og de øvelser, vi kan sætte op i forhold til snerydning og saltspredning. Vi har nogle unikke faciliteter og så er vi med vores placering i Horsens nem at komme til, siger han.

Yderligere informationer:

Seniorforsker Krister Persson, Institut for Ingeniørvidenskab, tlf.: 8715 7587, e-mail: krister.persson@agrsci.dk