Udforsk en verden af Geografiske Informations Systemer (GIS) til GIS-day: En dag med opdagelser indenfor kortlægning

Er du fascineret af kunsten at kortlægge, nysgerrig på geografisk data, eller interesseret i, hvordan teknologi transformerer vores forståelse af verden omkring os? Hvis ja, så sæt kryds i kalenderen den 28. november 2023, når Aarhus Universitet præsenterer et oplysende seminar.

Tirsdag 28. november 2023,  kl. 09:30 - 16:00

Sted

Moesgaard Museum, 4240-020 Moesgaard Auditorium - Moesgård Allé 15, 8270 Højbjerg

Her kan du dykke ned i den spændende verden af Geografiske Informations Systemer (GIS) med præsentationer fra Aarhus Universitet med repræsentanter fra Geoscience, Historie og Klassiske Studier, Sundhed, Biologi, Arkæologi og mange flere. GIS-day er gratis for AU-medarbejdere. For eksterne deltagere koster det 375 kr at deltage. Du kan tilmelde dig her.

9:30 - Registrering og kaffe

10:00 – Velkommen til GIS-day

10:15 – Tre foredrag om GIS

Historic maps as a source for geohydrological reconstruction of the pre-industrial landscape: a methodological study - Dyk ned i fortiden, når Jens Bjørn Riis Andresen fra Institut for Arkæologi og Søren Munch Kristiansen fra Institut for Geoscience fører dig igennem en metodologisk undersøgelse, der bruger historiske kort til at rekonstruere geohydrologiske træk ved præindustrielle landskaber.

Mapping the accessibility of civil defenses in Cold-War Aarhus - Udforsk Århus' koldkrigshistorie med Adéla Sobotkova fra Institut for Historie og Klassiske Studier, der vil vise, hvordan GIS anvendes til at kortlægge tilgængeligheden af civilforsvar.

Wandering the streets of Pompeii – a Classicist approach to GIS-based methodologies - Opdag Pompejis gader som aldrig før, når Laura Helena Nissin fra Aarhus Institute of Advanced Studies belyser GIS-baserede metoder til en dybdegående historisk oplevelse.

11:15 - Kort pause

11:30 – Tre foredrag om GIS

Mapping the impacts of little auks (Alle alle) on terrestrial ecosystems in Thule, NW Greenland - Deltag i Kasper Lambert Johansens præsentation fra Institut for Ecosciences, når han afslører påvirkningen fra små alk på terrestriske økosystemer i Thule ved hjælp af kortlægningsteknikker.

Spatial mapping a century of ecological change in NE Greenland using repeat historical imagery - Få indblik i et århundrede med økologisk forandring i NE Greenland, når Jeffrey Taylor Kerby fra Institut for Biologi guider dig gennem brugen af gentagne historiske billeder.

DISCO-2 – Artic climate research with a student Cubesat Cubesat - Udforsk arktisk klimaforskning med Andreas Kjær Dideriksen fra Institut for Biologi, der vil introducere DISCO-2 satellitten.

12:30 - Frokost

13:15 - Tre foredrag om GIS

Mapping trees and biodiversity in the University Park - Eva Holdgaard Jensen Flensborg fra AU Estates vil guide dig igennem processen med at kortlægge træer og biodiversitet i AU Universitetsparken.

On the use of GIS for air pollution and noise assessment in Denmark - Dyk ned i luftforurening og støjvurderingens verden i Danmark med Jibran Khan fra Institut for Miljøvidenskab, når han diskuterer GIS' afgørende rolle.

Statistics and maps of Danish Agriculture in the 19th century – appetizers of historical research - Få en smagsprøve på landbrugshistorien med Nele Lohrum, når hun præsenterer statistik og kort over dansk landbrug i det 19. århundrede.

14:15 - Kaffepause

14:35 - Tre foredrag om GIS

Unveiling the soil microbial diversity in Denmark - Opdag de første forsøg på at kortlægge Danmarks jordmikrobielle mangfoldighed med Sebastian Gutierres og Mogens Humlekrog Greve fra Institut for Agroøkologi.

Dynamic landscapes simulated for multiple species and organisms within individual-based modelling across Europe - Tag med på en rejse gennem dynamiske landskaber og artssimuleringer med Jordan Chetcuti og Geoff Groom fra Institut for Ecoscience, der vil guide dig igennem individbaseret modellering på tværs af Europa.

Estimation of pesticide application in buffer zones around Danish addresses - Afdæk estimeringen af pesticidanvendelse i bufferzoner omkring danske adresser med Jörg Schullehner – Institut for Folkesundhed, når han præsenterer krydsfeltet mellem GIS og miljøsundhed.

15:35 - Afrunding og vinderen af konkurrencen findes  - Reflekter over dagens indsigter, når vi afslutter seminaret og annoncerer vinderen af en særlig udfordring.

16:00 - Afslutning på Seminaret

Deltag i vores uforglemmelige GIS-day

Uanset om du er en GIS-entusiast, en kortlægningsaficionado eller bare nysgerrig på verden af geografiske informationssystemer, vil du helt sikkert opnå masser af ny viden fra dette seminar. Fra historiske kort til moderne økologiske studier, fra Pompejis gader til Danmarks jord, så deltag i os den 28. november for en dag med kortlægningsviden på Moesgaard Museum.