Temperaturen på dyrevelfærden i Danmark

Hvordan står det til med dyrevelfærden i Danmark? En rapport fra Fødevarestyrelsen, som forskere fra Aarhus Universitet har bidraget til, giver et overblik.

En ny rapporten giver indsigt i trends, ny lovgivning og ny forskning på dyrevelfærdsområdet. Foto: Janne Hansen

Hvad rør sig på dyrevelfærdsområdet, hvad forskes der i, og hvad viser velfærdskontrollen? Svarene fås i årets rapport fra Fødevarestyrelsens Videncenter for Dyrevelfærd (ViD). Forskere fra Aarhus Universitet er stærk involveret i forskningsarbejdet i ViD-regi og har bidraget med materiale til årets rapport ContentTop

”Dyrevelfærd i Danmark 2014”.

Rapporten giver indsigt i trends, ny lovgivning og ny forskning på dyrevelfærdsområdet og præsenterer også resultaterne af Fødevarestyrelsens kontrol med dyrevelfærd i 2013 i besætninger, under transport og på slagteri.

Rapporten indeholder en række faglige artikler, som forskere fra Institut for Husdyrvidenskab på Aarhus Universitet har bidraget med.

Dyrevelfærd i skolen

En af artiklerne fokuserer på undervisning i dyrevelfærd i Danmark med eksempler fra udlandet. Her beskriver postdoc Inger Anneberg og seniorforsker Mette Vaarst hvordan og hvem der underviser i dyrevelfærd i Danmark. Artiklen byder også på et kig ud over Danmarks grænser til et par initiativer med fokus på, hvordan skolebørn kan lære mere om dyrevelfærd.

- Dyrevelfærd er ”allemandseje” – et emne, som alle har en mening om. Meninger om dyrevelfærd har til dels noget at gøre med vores viden, og vores viden om emnet er altid præget af den kontekst, det indgår i. Både nationalt og i EU-regi er der øget fokus på, hvordan vi kan undervise i dyrevelfærd, siger forfatterne og konkluderer:

- For at gennemføre en god undervisning skal man ikke bare kunne få fat i materiale, men også være uddannet i at gøre diskussionen kvalificeret og nuanceret, uanset om det er for mindre eller større børn. Et samarbejde mellem f.eks. forskere, lærere og private aktører i landbruget kunne være en fremtidig model, som kunne danne grundlag for en mulig lovgivning på området og udvikling af forskellige modeller for, hvordan dette kan gribes an i praksis.

Mål velfærd på dyrene

Professor Lene Munksgaard og professor Jan Tind Sørensen har, sammen med Hans Houe og Björn Forkman fra Københavns Universitet, skrevet om intelligent regulering af dyrevelfærd i malkekvægsbesætninger. I artiklen drøftes, om dyrevelfærd kan vurderes ud fra viden om de omgivelser, dyrene lever i – det kaldes rammebaserede mål – eller ud fra registreringer af dyrenes adfærd og sundhed – det kaldes dyrebaserede mål.

- Vurdering af dyrevelfærd hos kvæg kan med fordel baseres på dyrebaserede mål. Men der er behov for mere forskning på området og for overvejelser om, hvordan dyrebaserede mål mest hensigtsmæssigt kan implementeres under hensyntagen til både effekt på dyrevelfærd, de praktiske muligheder og omkostninger forbundet med kontrollen samt retssikkerheden for producenten, konkluderer forskerne.

Velfærd i kvægbesætninger

Overholdelse af dyrevelfærdslovgivningen kan blandt andet kontrolleres ved at udpege besætninger til kontrol, der er i risikogruppen for velfærdsproblemer. For at give et mere repræsentativt billede af forekomsten af lovovertrædelser gennemførte forskerne fra Aarhus Universitet en nulpunktsundersøgelse for Fødevarestyrelsen i en tilfældig stikprøve af danske malkekvægs- og slagtekalvebesætninger med mindst 10 dyr. I rapporten fra ViD beskriver seniorrådgiver Torben Werner Bennedsgaard, professor Jan Tind Sørensen og seniorforsker Margit Bak Jensen undersøgelsen.

- Undersøgelsens resultater kan give et udgangspunkt for analyse af udviklingen i overholdelsen af lovgivningen ved gentagne undersøgelser med sammenlignelige udvælgelseskriterier, siger forfatterne.

Dyrevelfærd på dagsordenen

Med en årlig rapport, en årlig konference og en række forskningsprojekter skaber ViD-samarbejdet stor værdi for forskning på dyrevelfærdsområdet. Det understreger to af ViD-styregruppens medlemmer, Klaus Lønne Ingvartsen, leder af Institut for Husdyrvidenskab på Aarhus Universitet, og Hans Henrik Dietz, leder af Institut for Produktionsdyr og Heste på Københavns Universitet:

- ViD omfatter den fremmeste ekspertise på dyrevelfærdsområdet på Aarhus Universitet og Københavns Universitet. Organiseringen med sekretariat i Fødevarestyrelsen og inddragelse af interessenter gør, at relevansen af de problemstillinger, der tages op og forskes i, er høj. Resultatet er blandt andet en række samarbejdsprojekter mellem Aarhus Universitet og Københavns Universitet, hvor aktiviteter koordineres og meget høj forskningskvalitet sikres. ViD er således en unik konstellation, der via forskning i specifikke og mere tværgående problemstillinger bidrager med viden til sikring af en bedre dyrevelfærd.

Fakta:

Fødevarestyrelsens Videncenter for Dyrevelfærd (ViD) er et samarbejde mellem myndigheder og universiteter. Samarbejdet har til formål at forbedre dyrevelfærden i Danmark, blandt andet ved at formidle aktuel viden om dyrevelfærd.

Download rapporten ”Dyrevelfærd i Danmark 2014” eller bestil en trykt udgave af rapporten her

Yderligere oplysninger: Professor Lene Munksgaard, Institut for Husdyrvidenskab, e-mail: Lene.Munksgaard@agrsci.dk, telefon: 8715 7953, mobil: 2476 5079