Temadag på AU Foulum om udbringning og udnyttelse af gylle

Innovationsnetværket for Biomasse, Samson Agro og Aarhus Universitet står bag en temadag med fokus på teknologier og metoder til optimal udbringning og udnyttelse af gylle. Temadagen finder sted 7. maj på forskningscentret AU Foulum.

Optimal udbringning og udnyttelse af gylle er emnet for en temadag, som finder sted på forskningscentret AU Foulum 7. maj.

Teori og praksis forenes, når der 7. maj inviteres til en temadag på forskningscentret AU Foulum om optimal udbringning og udnyttelse af gylle. Bag temadagen står Innovationsnetværket for Biomasse, Samson Agro og Aarhus Universitet, og der er lagt op til en dag med demonstration af forskellige relevante teknologier og demonstration af en række udbringningsmetoder.

Den praktiske del af arrangementet sker om eftermiddagen i marken, men forud for den del er en konference, som indeholder et ledelsesperspektiv og et praktisk perspektiv. I ledelsessporet, der har overskriften ”Viden til korrekt investering i udstyr til gylleudbringning”, diskuteres ny viden og aktuelle temaer, som henvender sig til beslutningstageren eller ejeren af bedriften. Det er emner som økonomien i forskellige udbringningsscenarier, trykskader og maskinstørrelser, smitterisiko, optimering af kløvergræsproduktion og fordele og ulemper ved forsuring i forhold til nedfældning.

Blandt indlægsholderne er Knud Suhr fra Hjørring Kommune, der fortæller om, hvorfor de nuværende gylleudbringningsregler ser, som de gør. Han ser også nærmere på reglerne for nedfældning og forsuret gylle.

I det praktiske perspektiv, der har overskriften ”Det store ansvar at køre gylle ud” og henvender sig til driftslederen eller medarbejderen, er der fokus på smart og sikker gyllekørsel og betydningen af vejr, temperatur og jordfugtighed i forhold til udnyttelse af gyllen ved hjælp af forsuring eller nedfældning.

Per Hedetoft fra Dansk Maskinhandlerforening er blandt indlægsholderne i dette spor og fortæller om trafiksikkerhed og sikkerhedsudstyr.

Arrangementet gennemføres i samarbejde med Videncentret for Landbrug, AgroTech og Danske Maskinstationer og Entreprenører.

Virksomheder, der har interesse for at fremvise relevante maskiner eller teknologier på temadagen, kan kontakte Marie Poulsen fra Agro Business Park via mp@agropark.dk for nærmere information.

Tilmelding til temadagen skal ske senest 2. maj. Deltagelse i arrangementet er gratis.