Temadag om aktuel minkforskning 2014

Minktemadag holdes 16. september 2014 på AU Foulum.

Tirsdag 16. september 2014,  kl. 09:30 - 16:00

Foulum

Årets temadag om pelsdyr præsenterer aktuelle forskningsresultater om: reproduktion, management i dieperioden, velfærdsvurdering, gruppeindhusning, fodring, sundhed og avl.

Se programmet her.

Det er ikke altid parringen lykkes og Christina Noer har derfor undersøgt om minktæver foretrækker nogle hanner fremfor andre. Efter parring skal tæverne passes bedst muligt frem til fødsel og gennem diegivningsperioden. Jens Malmkvist fortæller om et stort projekt der undersøger, hvordan man kan få flest mulige hvalpe til at overleve frem til fravænning. Et vigtigt aspekt af dette er, at tæverne giver tilstrækkeligt med mælk indtil hvalpene kan klare sig med foder og vand. Mariann Pinkalski har studeret udviklingen i minktævernes mælkekirtelvæv i relation til fodringen efter fødsel. For at hjælpe hvalpene med at få vand nok, indtil de lærer at drikke af vandingssystemet, har Tove Clausen undersøgt forskellige muligheder. Kan man fx finde et fiberstof der kan binde vand i foderet, men ikke hårdere end at det frigives i tarmen så hvalpene kan få glæde af det?

Der er meget fokus på dyrenes velfærd og hvordan denne kan vurderes på fornuftig vis. Det gælder også for pelsdyr, og der har de senere år været en del indlæg om det Europæiske projekt WelFur. For minkene er det vigtigste naturligvis, at eventuelle problemer rettes, og avlerne skal derfor have resultaterne præsenteret på en brugbar måde. Hvis ikke løsningen ligger lige for skal avlerne finde en løsning, der virker på netop deres farm. Brit Henriksen har i sit ph.d.-studium undersøgt, om ERFA-grupper kan arbejde effektivt med dyrevelfærd efter metoderne fra de såkaldte ’staldskoler’ hvor avlerne finder løsninger på specifikke problemer. Velfærd er svært at måle, og der er stadig behov for udvikling af nye og bedre metoder. Toke Schou har undersøgt, om minks evne til at føle glæde – såkaldt ’anhedonia’ – kan bruges som velfærdsindikator.

Mange forhold kan have betydning for hvordan gruppeindhusede mink kommer ud af det med hinanden. Steen Møller har undersøgt hvad fravænnings- og udsætningsalderen betyder for antallet af bidmærker ved pelsning. Forskningen er typisk foretaget med grupper af to hanner og to tæver i hvert bur. I praksis er det mere almindeligt med 2, 3 eller 4 tæver sammen, da hanhvalpene sættes sammen med den gamle tæve i vækstperioden. Steffen Hanasen har derfor studeret effekten af forskellige grupper af tæver i kombination med standard- og etagebure og med beskæftigelsesrør af forskellig diameter.

Nye metoder er ved at blive tilgængelige for avlsarbejdet, og disse kan blive et effektivt redskab, når man skal fremme de egenskaber, det er svært at drive avl med på traditionel vis. Der er mange muligheder, og de mest lovende kan måske findes ved at lade computeren teste resultatet inden man prøver i virkeligheden? Kristian Meier har lavet simuleringer der viser, at genomisk selektion kan øge avlsfremgangen for vanskelige egenskaber som kuldstørrelse og pelskvalitet sammenlignet med traditionel avl. En anden udfordring i avlsarbejdet er, at det man kan se på de levende dyr ikke er det samme som på skindene. Janne Thirstrup har fundet en lav sammenhæng mellem pelskvalitet vurderet på levende dyr og skind og foreslår metoder til selektion, der kan tage hensyn til dette.

Sår hos mink er et problem for dyret og dets velfærd. Problemet for avleren og dyrlægen er at vælge mellem behandling eller aflivning og for kontrolløren at vurdere, om der er valgt rigtigt! Anna Jespersen præsenterer resultater fra eksperimentelle sår, der kan bruges som værktøj ved vurdering og valg af behandling af sår hos mink.

Det er velkendt, at mink har et stort behov for protein i foderet, og at lav proteinforsyning har negative konsekvenser for vækst, pelskvalitet og sundhed. Connie Matthisen har undersøgt hvordan tilskud af aminosyrer til foder med lavt proteinindhold påvirker forekomsten af fedtlever hos mink.

Velkommen til temadag på Forskningscenter Foulum den 16. september 2014 kl. 9.30.

Institut for Husdyrvidenskab.

Blichers allé 20, Postbox 50