Stor spørgeskemaundersøgelse om biodiversitetsvirkemidler

Institut for Agroøkologi ved Aarhus Universitet er i gang med en stor spørgeskemaundersøgelse om biodiversitetsvirkemidler, der skal udmunde i et virkemiddelkatalog. Det sker i samarbejde med kolleger fra både Aarhus Universitet og Københavns Universitet.

Foto: Colourbox

Over 15000 danske landmænd og jordejere har for nyligt fået tilsendt et spørgeskema.

Det har de fordi Institut for Agroøkologi i samarbejde med kolleger fra Institut for Bioscience ved Aarhus Universitet samt Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning (IGN) og Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi (IFRO) ved Københavns Universitet er i gang med en stor undersøgelse om biodiversitetsvirkemidler i det danske agerland.

På baggrund af undersøgelsen skal forskerne udvikle et virkemiddelkatalog, der kommer til at spille ind i den danske implementering af den kommende EU-landbrugsreform.

Niels Mark Jacobsen, der er ph.d.-studerende ved Institut for Agroøkologi, fortæller:

- Landmændenes og jordejernes oplevelse af hvad, der kan eller ikke kan lade sig gøre, er afgørende viden for at forstå. hvordan politiske tiltag bedst kan implementeres, og hvilke effekter, man kan forvente, at det i praksis vil få. Med data fra undersøgelsen, vil vi derfor beskrive, hvilke virkemidler der er realistiske at implementere i Danmark under forskellige scenarier.

Institut for Bioscience og IGN skal vurdere effekterne på biodiversiteten, mens IFRO regner på de økonomiske konsekvenser. Institut for Agroøkologi skal bidrage med en vurdering af, hvordan disse virkemidler kan sammentænkes med en god landbrugsdrift.

- Vi har rundsendt spørgeskemaet, før høsten for alvor sætter ind, i håb om at nå ud til landmændene på et tidspunkt, hvor der er bedst tid til at svare. Vi håber, at så mange som muligt vil være med til at sætte deres præg på det kommende virkemiddelkatalog, fortæller Niels Mark Jacobsen.

Yderligere information

Samarbejdspartnere: Institut for Agroøkologi og Institut for Bioscience, AU samt Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning (IGN) og Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi (IFRO), KU.

Finansiering: Landbrugsstyrelsen

Kontakt: Niels Mark Jacobsen, videnskabelig assistent, ph.d.-studerende pr. 1. august, Institut for Agroøkologi - e-mail: nija@agro.au.dk