Nyt forskningsprogram øger samarbejdet på tværs af Europa

ERA-Nettet FACCE SURPLUS nåede en milepæl 4. marts, da fristen til første ansøgningsrunde udløb. I alt er der modtaget 67 interessetilkendegivelser, og grundlaget er dermed lagt for forskning, der kan medvirke til udviklingen af klimarobuste produktionssystemer og sikring af produktion af fødevarer og biomasse i Europa.

FACCE SURPLUS kan skabe en europæisk skole indenfor innovation på området for bæredygtig produktion og udnyttelse af biomasse Foto: Colourbox

Diskussionen om bioøkonomi og dens berettigelse er måske nok gammel, men det er dog stadig nødvendigt at beskæftige sig med de alvorlige perspektiver for fremtiden. ERA-nettet FACCE SURPLUS er et resultat af den europæiske organisation FACCE-JPI, hvor Danmark deltager sammen med 20 andre europæiske lande. Målet er at opbygge et europæisk forskningsområde, som kan adressere de udfordringer, som et bæredygtigt landbrug, fødevaresikkerhed og klimaforandringer stiller.

Niels Gøtke, der er formand for FACCE JPI og kontorchef i Uddannelses- og Forskningsministeriet, ser et stort potentiale i det nye program.

- Fødevaresikkerhed og klimaforandringer er udfordringer, som intet land kan klare alene. Dét at forene kræfterne rigtigt i et JPI (joint programming initiative) rummer betydelige muligheder for synergi og stor effektivitet. Det er vigtigt, at der konstant demonstreres merværdi i igangværende forskningsaktiviteter, ligesom det er vigtigt at arbejde hen mod at opnå den nødvendige kritiske masse, siger han.

I Niels Gøtkes optik kan FACCE SURPLUS hæve den videnskabelige kvalitet og forskningskapacitet og således føre til synergi og komplementaritet. Han støttes af en af FACCE SURPLUS’ videnskabelige koordinatorer, Niels Halberg, direktør i DCA – Nationalt Center for Fødevarer og Jordbrug – og ICROFS – Internationalt Center for Forskning i Økologiske Jordbrugssystemer.

- På den ene side er vi nødt til at øge og intensivere landbrugsproduktionen, på den anden side er vi nødt til at reducere landbrugets negative miljøpåvirkning og med større respekt for naturens eksisterende ressourcer. Det er en kæmpe udfordring, som vi er nødt til at adressere på et transnationalt niveau på tværs af Europa, siger han.

Den europæiske skole

Dr. Katharina Helming fra Leibniz Centre for Agricultural Landscape Research (ZALF) i Müncheberg accepterede for nylig rollen som formand for den internationale evalueringskomite (IEC).

Sammen med en lang række andre eksperter på området skal hun nu i gang med at evaluere de projektansøgninger, som er kommet ind til FACCE SURPLUS. Og hun forventer sig en hel del af ansøgningerne.

- Ambitionerne for projektet lægger op til en systemisk tilgang, en kombination af felt- og laboratorieforskning med modeller, scenarie-teknikker og en pilotansøgning. Projektkonsortiet må nødvendigvis arbejde både inter- og transdisciplinært, siger Katharina Helming og fortsætter:

- Kombineret med de igangværende FACCE-initiativer kan FACCE SURPLUS skabe en europæisk skole indenfor innovation på området for bæredygtig produktion og udnyttelse af biomasse. Det har potentialet til at agere rollemodel på nationalt og internationalt niveau.

Et »cofund«

FACCE Surplus er finansieret som et såkaldt ERA-NET under Horizon 2020: et ERA-NET Cofund, som er en fusion af de tidligere ERA-NET og ERA-NET Plus. Det centrale element i et ERA-Net Cofund er den obligatoriske »top-up«-finansiering fra Europa-Kommissionen - noget nyt i forhold til de tidligere ERA-NET og ERA-NET Plus.

ERA-NET-initiativet blev implementeret i 2002 som et led i det 6. rammeprogram (FP6), og det er siden blevet mere og mere populært. I det 7. rammeprogram fortsatte ERA-Nettet som et ERA-Net Plus, der gav Kommissionen mulighed for at støtte forskningsaktiviteter i stedet for selve forskningsnetværket.

Og nu er ERA-NET Cofund så implementeret. Fokus her er skiftet fra finansiering af netværket til en såkaldt »top-up«-finansiering af enkelte, fælleseuropæiske opslag om transnational forskning og innovation indenfor nogle udvalgte områder med høj europæisk værdi og relevans for Horizon 2020. Denne type forskningsopslag er altså finansieret gennem en særlig bevilling, hvis hovedfokus er at supplere individuelle opslag eller programmer, som er finansieret af medlemsstaterne.

Fakta om projektet

Navn: FACCE SURPLUS

Deltagere fra 21 lande.

Varighed: Fem år – 1.marts 2015 til 28. februar 2020. Deltagende projekter løber tre år.

Totale budget: 16 millioner euro.

Læs mere om projektet på faccesurplus.org.

Yderligere oplysninger:

Niels Halberg, direktør i DCA – Nationalt Center for Fødevarer og Jordbrug – og ICROFS – Internationalt Center for Forskning i Økologiske Jordbrugssystemer, e-mail: Niels.Halberg@icrofs.org, telefon: 8715 8037, mobil: 2963 0093

Claus Bo Andreasen, Chefkonsulent, DCA – Nationalt Center for Fødevarer og Jordbrug, e-mail: clausbo.andreasen@dca.au.dk, telefon: 8715 1278, mobil: 4079 8032.

Bettina Heimann, Specialkonsulent i DCA – Nationalt Center for Fødevarer og Jordbrug, e-mail: Bettina.Heimann@dca.au.dk, telefon: 8715 1226