Nye råd skal hjælpe danskerne med at undgå overspisning

Spis varieret, ikke for meget og vær fysisk aktiv. Sådan lyder ét af Fødevarestyrelsens kostråd. Men det er lettere sagt end gjort. En stigende andel af danskerne er moderat eller svært overvægtige, og dette sættes i forbindelse med overspisning. I en ny rapport har forskere fra Aarhus Universitet undersøgt problemstillingen og præsenteret en række konkrete råd, der kan hjælpe danskerne til at undgå at spise for meget.

Foto: Colourbox.

En lang række faktorer kan være med til at påvirke appetitreguleringen, hvilket kan føre til overspisning. Dette viser DCA-rapporten ”Råd til at lykkes med at undgå at spise for meget”, der på baggrund af et litteraturstudie har afdækket forskningen på området. Rapporten er udarbejdet af Institut for Fødevarer og MAPP Centret, Institut for Virksomhedsledelse på Aarhus Universitet på foranledning af Fødevarestyrelsen.

Videnskabelig assistent Susanne Hansen fra MAPP Centret er en af forskerne bag rapporten. Hun forklarer:

- Der findes mange årsager til overspisning, der både vedrører maden, vores omgivelser og os selv. Det drejer sig for eksempel om madens variation og smag, om tallerkenstørrelser, om madens tilgængelighed, om distraktioner i omgivelserne, og om hvem man spiser sammen med, samt hvor ”mindful” man er i spisesituationen. Det er et komplekst billede, der tegner sig. Alt fra at have mad stående fremme til hvor store portioner mad der serveres, kan være medvirkende til, at vi indtager flere kalorier, end vi burde.

Konkrete råd til danskerne

På baggrund af litteraturstudiet har forskerne opstillet en række konkrete råd, som danskerne kan gøre brug af i deres hverdag. Ikke alle strategier fundet i litteraturstudiet er lige velunderbyggede, og forskerne har derfor rangeret rådene efter en kvalitativ vurdering af evidensgrundlaget.

- Rådene om at spise langsomt, tage mindre bidder og tygge maden i længere tid hviler på et stærkt evidensgrundlag. Det samme gør rådet om at indtage kaloriefri drikkevarer samt om at begrænse antallet af energitætte madvarer i et måltid, uddyber Susanne Hansen.

En længere række råd bliver vurderet til at hvile på et middeltungt evidensgrundlag. Dette omfatter rådet om at undgå at have usunde madvarer let tilgængeligt i omgivelserne, herunder at have et lager liggende. Til gengæld rådes danskerne til at opdele store pakker og portioner af mad i mindre enheder for eventuelt at fryse dem ned eller pakke dem væk, så de er mindre tilgængelige. Endvidere rådes danskerne til ikke at spise mad direkte fra emballager, men at servere en passende mængde i en skål eller på en tallerken. Danskerne rådes også til at fokusere på maden, mens de spiser, særligt dens dugt, smag og konsistens, idet mæthed også kan opstå på baggrund af sanserne.

Fra råd til handling

Selv om der nu er fremsat en række råd, der kan omsættes til handling, så vurderer Susanne Hansen at det endnu er uklart, hvor effektive rådene vil være for den gængse danske forbruger:

- For at rådene skal have en effekt, kræver det samtidig, at forbrugeren har mulighed for at lave ændringer, samt at de aktivt foretager disse ændringer, når de spiser. Dette kan være problematisk, særligt fordi det at spise er indlejret i vaner og rutiner, og mange af de faktorer og mekanismer, som er med til at fremme overspisning ligger uden for forbrugernes bevidsthed. Efterfølgende studier kunne derfor undersøge, hvorledes man eksempelvis gennem lovgivningsmæssige eller miljømæssige ændringer kan være med til at guide forbrugeren til at spise mindre uden at forbrugeren nødvendigvis aktivt behøver at ændre sine vaner eller rutiner.

Susanne Hansen

Institut for Virksomhedsledelse

Mail: sha@mgmt.au.dk

Telefon: 87165067

DCA-rapporten ”Råd til at lykkes med at undgå at spise for meget” er bestilt og finansieret af Miljø- og Fødevareministeriet som en del af en aftale med Aarhus Universitet om forskningsbaseret myndighedsbetjening, og den kan hentes her.