Ny professor i mælk på Aarhus Universitet

Med udnævnelsen af Lotte Bach Larsen til professor i mælkeproteinkemi og som forskningsleder for forskergruppen Fødevarekemi og -teknologi styrker Institut for Fødevarer ved Aarhus Universitet sin indsats på mejeriområdet.

Lotte Bach Larsen er udnævnt til professor i Institut for Fødevarer ved Aarhus Universitet. Foto: Tina Dahl Møllegard

Stærk faglighed kombineret med en høj produktivitet, tætte kontakter til fødevareindustrien og andre eksterne aktører samt gode evner til tværfagligt samarbejde har ført til, at Lotte Bach Larsen er udnævnt til professor i mælkeproteinkemi og forskningsleder for forskergruppen Fødevarekemi og -teknologi ved Institut for Fødevarer, Aarhus Universitet. Begge udnævnelser er med virkning fra 1. januar 2014.

Siden den 51-årige Lotte Bach Larsen blev færdiguddannet som biolog ved Aarhus Universitet i 1990 har hendes forskningsområde kredset om mælkens egenskaber og kvaliteter. Hun var ansat som forskningsassistent og ph.d.-studerende ved Institut for Molekylærbiologi, Aarhus Universitet, fra 1990-1995, hvor hun studerede bovine mælkeenzymer. I denne periode var hun en af de første til at foretage molekylære analyser af mælk. Efter nogle måneder som forskningsbibliotekar på Statsbiblioteket i Aarhus fik Lotte Bach Larsen stillingen som forsker i det tidligere Institut for Råvarekvalitet i det daværende Danmarks JordbrugsForskning.

- Det var egentlig en veninde, der opfordrede mig til at søge stillingen. Jeg tænkte, at der ikke sker noget ved at søge, men der skete jo det, at jeg fik stillingen og har været her lige siden, siger Lotte Bach Larsen. Hun fik stillingen som forsker i 1996, men allerede to måneder senere blev hun forfremmet til seniorforsker. Siden 2011 har hun haft titel af lektor i det, der efter nogle strukturændringer og navneforandringer, nu hedder Institut for Fødevarer ved Aarhus Universitet.

Produktiv professor

Lotte Bach Larsen er Institut for Fødevarers eneste professor på nuværende tidspunkt og et levende bevis på, at selvom man er kvinde med to børn kan man sagtens komme frem i forskningsverdenen.

- Jeg føler, at udnævnelserne til professor og forskningsleder er en anerkendelse af det arbejde, jeg har leveret gennem de senere år. Det er en blåstempling af min forskning og forskerledelse. Det har også en god signalværdi ud af huset og kan være en fordel, når jeg skriver forskningsansøgninger og skaber nye kontakter med industrien, siger Lotte Bach Larsen.

Netop samarbejdet med industrien er et af de områder, hvor Lotte Bach Larsen står stærkt og var en af årsagerne til, at hun blev vurderet som godt professormateriale i et institut, der i høj grad dyrker samarbejdet med fødevareindustrien.

Lotte Bach Larsen er også meget aktiv i forbindelse med at skrive videnskabelige artikler og populærvidenskabelig formidling. Hun er medforfatter til 65 peer-reviewed artikler og medvirker desuden i en lang række andre artikler om især mælk og dens kvaliteter.

En del af disse artikler har deres udspring i et af de store projekter, som Lotte Bach Larsen har været leder af. Projektet ”Milk Genomics” undersøgte koblingen mellem mælkens sammensætning og kvalitet og den genetiske baggrund herfor, hvor der på et tidspunkt var syv ph.d.-studerende tilknyttet. Projektet førte blandt andet til en række nye resultater omkring indflydelsen af mælkens proteinvarianter på processeringsegenskaber, som f.eks. mælkens ostningsevne. Dette har blandt andet ført til en række spin-off projekter med henblik på at tage resultaterne tættere på implementering.

Lotte Bach Larsen har også været leder af instituttets ph.d.-område de seneste fem år, hvilket har været en periode med udvikling og opbygning af fødevareprogrammet. Hun håber på at fortsætte i samme gode retning fremover:

- Jeg håber, at jeg kan være med til fortsat at styrke vores industrirelationer, videreudvikle området og tiltrække nye projekter samt sikre investeringer i nyt udstyr, så vi kan anvende nye metoder og videreudvikle gruppens forskningsfelter, siger Lotte Bach Larsen.

Tiltrædelsesforelæsningen med titlen ”Milk proteins and enzymes: From physiology to functionality” holdes 7. marts på AU Foulum.

Yderligere oplysninger: Professor Lotte Bach Larsen, Institut for Fødevarer, e-mail: lottebach.larsen@agrsci.dk, telefon: 8715 8049, mobil: 2281 9282