Ny institutleder ved Institut for Agroøkologi

Jørgen E. Olesen er pr. 1. marts 2020 ansat som institutleder ved Institut for Agroøkologi efter at have været konstitueret i rollen siden september 2019.

Foto: Lise Balsby - AU Kommunikation

Professor Jørgen E. Olesen skal forsat stå i spidsen for Institut for Agroøkologi, når han 1. marts går fra at være konstitueret institutleder til at være institutleder. Han er ansat for en periode på seks år.

Jørgen E. Olesen er en af Danmarks mest anerkendte klimaforskere, derudover har han haft titler som professor, sektionsleder og senest konstitueret institutleder ved Institut for Agroøkologi. Jørgen E. Olesen har gennem hele sin karriere været optaget af samspillet mellem landbrug og klima, og især hvordan klimaændringer håndteres.

Dekan Eskild Holm Nielsen er glad for at byde Jørgen E. Olesen velkommen som fast medlem af fakultetsledelsen på Faculty of Technical Sciences:

”Jeg glæder mig til det forsatte samarbejde med Jørgen E. Olesen, og jeg tror på, han er den rette til at stå i spidsen for instituttet, så det vedbliver med at være en aktiv medspiller ind i det nye fakultet og i det nye fakultets strategiske retning”, siger Eskild Holm Nielsen.

Fra jordbrugsmeteorologi til Nobels Fredspris
Jørgen E. Olesen startede sin karriere ved Statens Planteavlsforsøg i 1983 omkring jordbrugsmeteorologi, og han blev i 1991 leder af et tværfagligt projekt omkring vinterhvede. Dette gav ham en bred baggrund omkring forskning i klimaets betydning for planteavl. Siden har klimaforandringerne fyldt stadig mere i hans forskning og undervisning, og han er en af de mest anerkendte forskere indenfor klima og landbrug i Europa og globalt.

”Jeg er i miljø- og landbrugskredse kendt for en nuanceret vinkel på samspillet mellem landbrug, miljø og klima,” fortæller han. Og der er en lang liste af fakta om Jørgen E. Olesen, der underbygger netop det:

• Han har siddet med i FN’s Klimapanel, IPCC, og var derfor en del af det forskerhold, der i 2007 modtog Nobels Fredspris.
  • Han er tidligere medlem af Klimakommissionen, Natur og Landbrugskommissionen og Etisk Råd.
  • Han er adjungeret professor ved Københavns Universitet, China Agricultural University og Ganzu Agricultural University (Kina).
  • Han er tilknyttet forsker ved Sino-Danish Center for Education and Research (Beijing, Kina) og Global Change Research Institute (Brno, Tjekkiet).
  • Han har haft rådgivende opgaver for både Verdensbanken og FAO.
  • Han er formand for landbrug- og fødevaregruppen den grønne tænketank CONCITO.
  • Han har en ledende rolle i AUs iCLIMATE center.
  • Han er medlem af flere rådgivende udvalg omkring forskning i landbrug, klima og bæredygtighed på både europæisk og dansk plan, herunder FACCE Scientific Advisory Board, L&F’s Advisory Board samt Regeringens Klimapartnerskab for landbrug og fødevarer.

Ifølge Clarivate er Jørgen E. Olesen blandt verdens 6000 bedst citerede forskere. Derudover er han kendt for at have en stærk og troværdig stemme i den danske debat omkring landbrug, klima og bæredygtighed, og han har stor erfaring med at være i mediernes søgelys på både godt og ondt.

”Det har givet mig en ganske stor robusthed og erfaring, som jeg tror kan gavne instituttet. Vi står med store udfordringer i forhold til at levere relevant forskning og rådgivning inden for den grønne omstilling. Det er en opgave, som vi vil skulle løse med faglighed, ærlighed, troværdighed og god kommunikation. Jeg ser i frem til de mange interessante udfordringer, som følger med jobbet som institutleder, ” siger han.