Når hindbær får det varmt

Sommer og sol har hindbær godt af, når de skal sætte blomster og lækre bær. Men planterne kan også få det for varmt, hvilket kan påvirke en række af deres fysiologiske egenskaber.

Forskellige sorter af hindbærplanter reagerer forskelligt på høje temperaturer. Foto: Aarhus Universitet

Mumms! Hindbær smager godt af sommer og sol. Men med global opvarmning kan det være, at hindbærbuskene skal til at indstille sig på nogle varmere somre. Hvad sker der, hvis de røde danske bær får det varmere end de er vant til? Kan de få hedeslag? Vil en temperatur i sommerperioden over det normale påvirke planternes blomsterdannelse og derved føre til mindre udbytte og ringere kvalitet?

I sine ph.d.-studier undersøgte Tek Prasad Gotame ved Aarhus Universitet, hvordan høje temperaturer påvirker hindbærplanter på forskellige måder. Han fandt, at en temperatur, der ligger over hindbærplanternes fysiologiske optimum, har en negativ effekt på en række faktorer, herunder planternes fotosyntese og hvilke gener kommer til udtryk.

Han fandt også, at der var forskel på, hvordan forskellige sorter af hindbærplanter reagerede på den øgede temperatur. Resultaterne kan have betydning for, hvordan hindbærplanter dyrkes, og hvilke sorter avlerne skal vælge.

- Hindbær er en afgrøde med en høj værdi på grund af bærrenes smag, ernæringsmæssige kvalitet og sundhedsfremmende egenskaber. Interessen for en længere dyrkningsperiode og bedre kvalitet ved produktion af hindbær i væksthus eller plastic tunnel er stigende i hele Europa. For at opnå en længere sæson er styring af blomstring og bærdannelse helt nødvendig. Og for at kunne styre blomstring og bærdannelse er det vigtigt at have indgående kendskab til planternes fysiologi og andre forhold, forklarer ph.d. Tek Gotame.

Han satte sig derfor for at kortlægge forskellige sorter af hindbærplanters reaktioner på forskellige temperaturer. Han undersøgte også effekten af at dyrke hindbærrene økologisk sammenlignet med konventionelt.

Fotosyntese forringes

Tek Gotame undersøgte tre sorter af efterårshindbær og fire sorter af sommerhindbær over to sammenhængende år under danske forhold. Den første del af undersøgelsen foregik i klimakammer og væksthus, hvor temperaturen blev forhøjet fra 20° C til henholdsvis 27, 32 eller 37° C gennem en periode på syv dage under blomsterdannelsen.

Fotosyntese er en af de nøgleprocesser, som påvirkes af stress som følge af høj temperatur. Processen bliver påvirket på molekylært plan som følge af op- og nedregulering af bestemte gener. Det var netop denne op- og nedregulering, der blev påvirket af den øgede varme.

Tek Gotame fandt, at når hindbærplanterne blev udsat for temperaturer over deres fysiologiske optimum, påvirkede det op- og nedregulering af specifikke gener, hvilket resulterede i ændringer i plantens morfologi, anatomi, fysiologi og biokemi, herunder fotosyntesen. Han kortlagde, hvilke gener, det drejer sig om. I alle sorter blev 38 gener nedregulerede. Derudover var der to gener, der blev nedreguleret udelukkende i sorten Autumn Bliss men opreguleret i tre andre sorter.

Alle fem af de undersøgte hindbærsorter reagerede negativt på varmestressen med hensyn til, hvor effektive de var til at fotosyntetisere i middagsheden. I forsøget forringede de højere temperaturer planternes fotosyntetiske effektivitet med op til 14 procent. Derimod var der stor forskel mellem sorterne på deres klorofyl (det farvestof, der indgår som et væsentligt element i fotosyntesen) og blomstring.

Blomstring blev også påvirket af den øgede varme. Varmestress fremmede tidlig blomstring i sorten Autumn Bliss og udsatte den til en vis grad i sorten Autumn Treasure. Tek Gotame målte også planternes udbytte og bærkvalitet. Resultaterne viste, at sorterne Octavia og Glen Fyne er lovende sorter til sommerproduktion og til økologisk dyrkning mens sorten Autumn Bliss ser lovende ud til efterårsproduktion i tunneler under danske forhold.

Undersøgelsen viser, at der er klar forskel mellem sorters reaktioner. Denne viden kan bruges i den kommercielle produktion til at manipulere og optimere bærproduktionen i væksthuse og i fri luft under varmere forhold. Det er vigtigt at kende forskellene mellem sorterne, da nogle sorter egner sig bedre til dyrkning ved forhøjede temperaturer end andre.

Yderligere oplysninger: Seniorforsker Lillie Andersen, Institut for Fødevarer, e-mail: lillie.andersen@agrsci.dk, telefon: 8715 8323, mobil: 4029 2142