Mulighederne og udfordringerne for brug af AI i kvægbruget

Der er mange muligheder for optimering af det moderne kvægbrug blandt andet ved hjælp af alternativ brug af data og sandsynlig fremtidig udviklet kunstig intelligens. Men før kvægbruget er klar til en AI-drevet omstilling og optimering skal branchen og maskiner/udstyr i kvægbruget være bedre til at dele data, mener chefkonsulent ved Institut for Husdyr- og Veterinærvidenskab på AU Viborg.

Foto: Wikimedia Commons CC 2.0

Kvægbrugserhvervet i Danmark har gennem årene markeret sig som en global leder inden for brugen af data og registreringer til optimering af produktion og sundhed i kvægbesætninger. Med en historie præget af omfattende registreringer, herunder afstamningsdata, mælkekvalitet og sundhedsinformationer, har danske kvægbrug opnået imponerende resultater og positioneret sig som en af de førende aktører på verdensplan.

Men den stigende opmærksomhed omkring kvægbrugets klimapåvirkninger og behovet for bæredygtig ressourceudnyttelse har dog skabt ekstra pres på kvægbruget for at optimere driften i en mere klimavenlig retning. For at imødekomme disse udfordringer og samtidig sikre en dokumenteret og effektiv produktion ser bør branchen se mod kunstig intelligens (AI) og datadrevet optimering som potentiale for næste skridt i udviklingen, mener Jens Bech Andersen, chefkonsulent ved Institut for Husdyr- og Veterinærvidenskab på AU Viborg.

”Vi samler rigtigt meget data ind i det moderne kvægbrug, og vi er dygtige til at bruge den data til at optimere produktionen. Men der skal mere til, hvis branchen skal kunne håndtere det stigende pres fra omverdenen i forhold til klimapåvirkning,” siger Jens Bech Andersen og fortsætter:

”Man kan potentielt få meget mere ud af data i kvægbruget, hvis data fra forskellige sensorer og databaser kommunikerede på en fælles platform. Andre brancher er længere fremme med denne udvikling, og argumenterer med stor gevinst for resurseudnyttelse, profit, bæredygtighed.”

Er kvægbruget klar til AI?

Moderne kvægbrug er blevet teknologisk avancerede med brugen af diverse udstyr og sensorer til måling, vejning og registrering af forskellige parametre. Den enkelte landmand har altså meget forskelligt udstyr til at lave målinger i stalden og på dyrene. Hvert udstyr giver sit eget billede, som hver især ikke nødvendigvis fortæller den samme historie om, at koen har det godt eller skidt. Hvis al data blev kombineret i en fælles model, så ville der være større sandsynlighed for at få et præcist svar på koens egentlige tilstand.

Men spørgsmålet er, om tiden moden til at implementere et effektivt AI-system i kvægbruget?

”Umiddelbart er der lang vej til et udviklet AI-system, men vi er da på vej i den rigtige retning. En afgørende faktor for succes er evnen til at gemme data på tværs af målinger og udstyr. Dette kræver samarbejde fra firmaer, der skal give adgang til rådata, så en fælles platform kan udvikles. Denne platform vil kunne skabe en sammenhængende model, der kan anvendes som et effektivt managementværktøj eller endda som et AI-værktøj,” siger Jens Bech Andersen.

Marken viser vejen

En parallel til markbruget viser, at intelligent samkørsel af data, som et startskud, for AI allerede er godt under udvikling, og det kan tjene som inspiration for kvægbruget. Markbruget har formået at igangsætte en spændende udvikling omkring AI-løsninger ved at registrere nøgleparametre som jordbearbejdning, såning, gødskning, ukrudt og høst. En tilsvarende tilgang i kvægbruget, hvor der registreres og måles på relevante parametre, kan potentielt føre til værdifuld viden om enkelte dyr og hele besætninger.

”En central udfordring er dog kvaliteten af målinger og registreringer. Præcision i målinger er afgørende, og der skal stilles krav til udstyret for at sikre nøjagtighed. Desuden er gentagelighed vigtig, især når der er variationer i miljøforhold og dyrs adfærd,” siger Jens Bech Andersen.

For at realisere potentialet i AI og datadrevet optimering i kvægbruget er det afgørende at stille krav til udstyr, vedligeholdelse og brug.

Implementeringen af kunstig intelligens i kvægbruget kan på sigt åbne døren for nye niveauer af effektivitet, ressourceudnyttelse og bæredygtighed. Det kræver dog et fokuseret samarbejde mellem kvægbrugere, konsulenter og producenter af udstyr og software for at realisere det fulde potentiale.

”Kunstig intelligens har potentialet til at gøre kvægbruget mere effektivt, bæredygtigt og i stand til at imødegå de udfordringer, som branchen står overfor i dag – men kræver, at vi tør dele data og sikre en høj kvalitet af den,” siger Jens Bech Andersen.