Mød forskerne på Food Week i Aarhus

Cellebaseret kød og mælk, spiselige insekter, bæredygtig fødevareemballage, fremtidens proteinafgrøder og grønsagsdyrkning i saltholdig jord - du kan lære mere om disse emner, når forskere fra Aarhus Universitet deltager i Food Week den 13.-15. august.

Vil du vide mere om grønsagsvækst i jord, der har et højt saltindhold på grund af klimaændringer - og smage en afgrøde dyrket i saltholdig jord? Vil du smage et insektbaseret produkt og lære om klimavenlig kost? Er du nysgerrig efter det nye kultiverede kød og mælk, der er baseret på celler? Og hvad med fremtidige proteinafgrøder eller bæredygtig bortskaffelse af fødevareemballage?

Så kom med til Food Week, hvor Aarhus Universitet er til stede fra 13.-15. August.

Food Week er 2021-udgaven af Food Festival, der har fundet sted i Tangkrogen i Aarhus hvert år siden 2012, men som måtte aflyses sidste år.

Det nye format fordeler de forskellige begivenheder til Salling ROOFTOP, Den Gamle By og forskellige andre steder overalt i byen, men de involverede forskere fra Institut for Fødevarer vil alle blive samlet på taget af ARoS i hele museets åbningstid.

Du kan blandt andre møde postdoc Niki Alexi og adjunkt Janice Wang, der arbejder for at gøre det lettere for forbrugerne at bortskaffe fødevareemballage på en bæredygtig måde:

- Sortering af emballageaffald fra fødevarer kan være meget forvirrende, og det ønsker vi at ændre. I Food Week inviterer vi alle interesserede til at deltage i interaktive spil og forbrugerforskning. Via vores spil kan du teste, om du bortskaffer emballagen korrekt, lære nogle interessante fakta om emballage og få chancen for at høre mere om de problemer, som folk i hele Europa ofte støder på, når de sorterer affald.

Niki og Janice deltager i øjeblikket i et europæisk forskningsprojekt finansieret af EIT Food, InformPack, der har til formål at skabe kampagner, der giver information om bæredygtig bortskaffelse af fødevareemballage til forbrugerne.

Du kan også møde lektor Jette Feveile Young, lektor Margrethe Therkildsen, ph.d.-studerende Stig Skrivergaard og adjunkt Martin Krøyer Rasmussen, der forsker i cellebaseret kød:

- Der er et øget behov for alternative løsninger til traditionel kødproduktion for at imødekomme det stigende kødforbrug, for eksempel i Sydøstasien, hvor efterspørgslen forventes at blive fordoblet. Dette stiller nye krav til fremtidens bæredygtige fødevareproduktion, og kultiveret kød er et af de områder, som vi ser på for at finde alternativer til traditionelt producerede proteinkilder. På Aarhus Food Week vil vi med glæde fortælle mere om dette og besvare spørgsmål fra de besøgende.

Jette, Stig og Martin arbejder i øjeblikket på forskningsprojekterne CleanMeat, TastyPorkCells, MeatSecret og Cultured Meat - alternative matricer som stillads i hybridprodukter med det formål at etablere robuste cellekulturer, grundlæggende betingelser og smagsudvikling til produktion af kultiveret kød og hybrider.

Du kan læse mere om Food Week og se programmet på denne hjemmeside

Yderligere oplysninger

Hvis du ønsker at vide mere om forskningen i cellebaseret kød, kontakt venligst Jette Feveile Young, lektor på Institut for Fødevarer, jettef.young@food.au.dk, tlf. 22307518.

Om de nævnte forskningsprojekter:

CleanMeat: CleanMeat er en del af CleanPro-projektet, der finansieres af Miljø- og Fødevareministeriet under programmet Klimaforskningsindsats i Landbruget med medfinansiering fra Aarhus Universitet. Der er ikke andre samarbejdspartnere end Aarhus Universitet.
TastyPorkCells er et AUFF NOVA-projekt, dvs. finansieret af AU, og der er ikke andre samarbejdspartnere.
MeatSecret: MeatSecret er finaniseret af Good Food Institute (GFI) og der er ikke andre partnere.
CulturedMeat - ”Kultiveret kød (muskel) - alternative materialer som base i hybridprodukter” er finansieret af Uddannelses- og Forskningsstyrelsen (UFS) og samarbejdspartnere er KMC, GASA Nordgrønt, Legendary Vish, 3F BIO Limited.

Hvis du ønsker at vide mere om det EIT Food-finansierede InFormPack-projektet, kontakt venligst Niki Alexi, Postdoc på Institut for Fødevarer, niki.alexi@food.au.dk, tlf. 61672986