Michelle Williams fortsætter som institutleder på Institut for Fødevarer

Michelle H. Williams, som siden 2011 har stået i spidsen for Institut for Fødevarer ved Aarhus Universitet, er nu ansat i stillingen for en femårig periode.

Michelle Williams fortsætter som institutleder på Institut for Fødevarer, Aarhus Universitet. (Foto: AU)

Michelle Williams vil i den kommende periodel fokusere på arbejdet med at positionere og styrke instituttet både på den nationale og internationale arena for fødevareforskning.

”Jeg føler mig meget heldig ved at få mulighed for at fortsætte mit arbejde blandt gode og kompetente medarbejdere på Institut for Fødevarer i yderligere fem år. Vi står midt i en konkurrencebetonet og udfordrende tid, som kræver meget af medarbejderne, men jeg oplever meget stort engagement, ansvarsfølelse og loyalitet fra personalet og en høj faglighed hele vejen rundt på instituttet. Det glæder mig og er kraftigt medvirkende til, at jeg meget gerne vil fortsætte arbejdet fremad”, udtaler Michelle Williams, og fortsætter:

”Siden omorganiseringen af Aarhus Universitet og etableringen af vores nye Institut for Fødevarer har vi fokuseret på at samle instituttet og udvikle en stærk profil og identitet for instituttet. Vi har forsøgt at positionere os som et åbent og samarbejdsorienteret forskningsmiljø både internt på Aarhus Universitet og overfor eksterne samarbejdspartnere.”

Om de fremtidige udfordringer og muligheder for Institut for Fødevarer siger Michelle Williams:

”Vi har i øjeblikket en stærk forskningsprofil og et fremragende samarbejde med både forskningskolleger og industrielle partnere. I de kommende år ser vi frem til at styrke vores undervisningsprofil gennem udviklingen af en ny bacheloruddannelse i fødevarer, som skal sikre, at vi kan tiltrække dygtige unge talenter til Aarhus Universitet og til den danske fødevaresektor. Vi er også meget fokuserede på at få samlet instituttets to afdelinger fra Årslev og Foulum på en lokation i Aarhus.”

En internationalt orienteret leder

Michelle Williams er både britisk og newzealandsk statsborger, og hun er opvokset i England og New Zealand.  Hun har en baggrund som hortonom med en bachelor fra Lincoln University i New Zealand og en ph.d.-grad fra University of Sydney i Australien, efterfulgt af tre postdoc-ansættelser, én i Australien og to i USA.

Forskerkarrieren har bragt Michelle Williams til universiteter og statslige forskningsorganisationer i New Zealand, Australien, USA og Danmark, og hun trækker i dag på et stærkt internationalt netværk opbygget gennem sin forskerkarriere.

Michelle har boet og arbejdet i Danmark siden 2008. I de første år som forskningsleder af forskergrupper inden for frugtavl, postharvest-forskning, prydplanteproduktion og bæredygtig arealanvendelse, og siden 2011 som institutleder for Institut for Fødevarer.

Yderligere oplysninger:

Institutleder Michelle Williams, Institut for Fødevarer, telefon: +45 8715 7957 / 8715 8335, mobil: +45 2517 0049, email: michelle.williams@agrsci.dk