Mangel på viden og motivation kan spænde ben for kostråd

Hvorfor vælger og fravælger vi de fødevarer, som vi gør, og hvordan kan vi ændre vores adfærd? Det og meget andet havde over 70 nysgerrige deltagere sat sig til rette foran skærmen for at blive klogere på til et webinar om kostråd og sunde madvalg, som DCA afholdt i samarbejde med Fødevarestyrelsen.

Foto: Colourbox

Anne Pøhl Enevoldsen fra Fødevarestyrelsen modererede dagens oplæg, som tog udgangspunkt i tre rapporter om forbrugernes kostvaner udarbejdet af forskere fra Aarhus Universitet.

Pernille Videbæk, der er post doc på MAPP, gjorde de nysgerrige deltagere klogere på de næsten uendelige valg, forbrugerne står overfor i supermarkedet, og på de systemer, der påvirker vores beslutningstagning.

Hun kom ind på hvilke strategier supermarkederne bruger for at påvirke kunderne, og hvordan strategierne, heriblandt især nudging ved hjælp af ernæringsmærker som ”Nøglehullet”, virker ude blandt forbrugerne

Motivation og villighed

Bagefter fik hun selskab af videnskabelig assistent Kristina Thomsen, også fra MAPP, og de to fortalte om forbrugernes motivation og villighed til at sænke forbruget af blandt andet slik og søde drikke.

På trods af at de usunde madvarer udgør op mod 20% af danskernes samlede energiindtag mod de anbefalede 4-6 %, forklarede forskerne, at de fleste danskere er tilfredse med deres forbrug.

Derfor kan det være svært at ændre i vanerne, når de søde sager ofte er en nem løsning, der er forbundet med hygge.

Kvalitetsindekset

Til sidst fortalte Videnskabelig assistent fra MAPP Morten Høst Haugaard lidt om den årlige rapport Kvalitetsindekset, der i 2022 havde fokus på forbrugernes forståelse af de opdaterede kostråd fra 2021.

Her fandt forskerne, at en generel mangel på viden var en barriere – og særligt manglende viden om, hvordan man bruger ukendte råvarer, spillede ind på forbrugernes motivation. Generelt er forbrugerne villige til at prøve nye råvarer, men mindre villige til at prøve nye opskrifter.

Undersøgelsen viste at de fleste forbrugere faktisk gerne vil spise sundere men også at forbrugerne var mest villige til at følge de strategier, der krævede mindst omstilling af deres kostvaner, ved for eksempel at erstatte oksekødsbøffen med et plantebaseret alternativ, der ligger klar i køledisken.

Nyt webinar snart

De lidt over 70 deltagere blev altså opdateret på den nyeste viden om alle de valg, vi som forbrugere tager hver dag, hvad de betyder, og hvordan, de kan påvirkes til det bedre.

Gik du glip af webinaret, kan du finde selve rapporterne via DCAs hjemmeside, hvor al vores myndighedsrådgivning offentliggøres.

Vil du i øvrigt gerne holde dig opdateret på det nyeste fra forskningens verden? Så tilmeld dig vores nyhedsbrev her.

Næste webinar 25. maj afholdes i samarbejde med Landbrugsstyrelsen. Her vil forskerne bag rapporten ’Videnssyntese om Klimatilpasning og Landbrug’ dykker ned i resultaterne. Det er gratis at deltage, men tilmelding er nødvendig.