Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Mange faktorer påvirker forbrugernes valg af sundere fødevarer

Skal forbrugernes valg af fødevarer drejes i en sundere og mere klimavenlig retning, så er det afgørende at forstå, hvorfor vi forbruger, som vi gør. Det blev mere end 200 webinar-deltagere klogere på den 4. marts, hvor den nyeste viden på området blev præsenteret af forskere fra Aarhus Universitet.

09.03.2021 | Lise Bundgaard

Foto: Colourbox

Først på året lancerede Fødevarestyrelsen de nye klimakostråd, der skal hjælpe os med at passe på klimaet samtidig med, at vi passer på vores krop. Men det kan være svært at omsætte de gode råd til handling, for der er mange andre faktorer, der spiller ind på vores valg og indtag af fødevarer end lige netop kostrådene.

Denne problemstilling er et af omdrejningspunkterne for den rådgivning, som Aarhus Universitet leverer til Fødevarestyrelsen - og det var også temaet for et stort webinar afholdt af Fødevarestyrelsen den 4. marts med over 200 madinteresserede på tilmeldingslisten.

Anne Pøhl Enevoldsen, Enhedschef i Bæredygtig mad og sundhed hos Fødevarestyrelsen, fortæller:

- Den rådgivning, som Aarhus Universitet leverer, giver os indsigt i, hvilke egenskaber forbrugerne efterspørger i fødevarer, hvordan de træffer beslutninger om at købe hvilke produkter, hvordan de anvender produkterne - og hvordan dette hænger sammen med sundhed og trivsel. Vores formål med webinaret var at udbrede denne viden til andre med interesse for området - og det gav genlyd med en overvældende tilslutning fra blandt andet fødevarevirksomheder og -forhandlere.

Kød og sukker på programmet

På webinaret præsenterede forskere fra MAPP Centret og Institut for Fødevarer ved Aarhus Universitet fem nye undersøgelser, der blandt andet stiller skarpt på vores forbrug af fastfood, færdigretter, snacks, sodvand og kød - altså, nogle af de fødevarer, der for alvor er i fokus, når det kommer til vores sundhed og klimapåvirkning.  

En af de fem undersøgelser viser, at næsten en tredjedel af danskerne har reduceret eller helt stoppet deres kødforbrug, mens en anden undersøgelse viser, at der er potentiale for at reducere det høje indtag af fastfood og andre usunde sager hos godt halvdelen af befolkningen - simpelthen fordi de har viljen til forandring. En tredje undersøgelse viser, at der er god mulighed for, at vi kan vænne os til et lavere sukkerindhold i en række fødevarer - for eksempel ved at indholdet justeres gradvist.

De to øvrige undersøgelser omhandler mærkning af fødevarer. Den ene viser, at ernærings- og sundhedsanprisninger som ”Lavt fedtindhold” og Højt fiberindhold” både kan hjælpe os til at tage et sundere valg, men at de kan også få os til at opfatte et produkt som sundere, end de egentlig er. Den anden undersøgelse viser, at over halvdelen af de danske forbrugere har en positiv opfattelse af Nøglehulsmærket, men at der er stadig plads til forbedring - mange bemærker nemlig ikke mærket, når de køber ind, og nogle er i tvivl om, hvad det står for.

Nåede du ikke selv med til webinaret? Så kan du finde præsentationerne nedenfor, både som video og som PDF-filer.


Yderligere oplysninger 

Du kan se præsentationerne i PDF-format her:

Introduktion. Anne Pøhl Enevoldsen, Enhedschef i Bæredygtig mad og sundhed hos Fødevarestyrelsen.

Effekter af ernærings- og sundhedsanprisninger. Videnskabelig assistent Mathilde Tønning Tønnesen, MAPP Centret, Institut for Virksomhedsledelse.

Forbrugeropfattelse og anvendelse af Nøglehulsmærket. Videnskabelig assistent Amanda Videbæk Laasholdt, MAPP Centret, Institut for Virksomhedsledelse.

Mindre kød i kosten? Lektor Alice Grønhøj, MAPP Centret, Institut for Virksomhedsledelse.

Danskernes forbrug af convenience food, snacks og sodavand. Videnskabelig assistent Rebecca Futtrup Gantriis, MAPP Centret, Institut for Virksomhedsledelse.

Tilvænning til mindre sød smag og brug af sødemidler. Videnskabelig assistent Line Pedersen, Institut for Fødevarer.

Du kan downloade undersøgelserne, der alle er udgivet som DCA-rapporter her 

Kontakt

Chefkonsulent Claus Bo Andreasen, DCA. E-mail: clausbo.andreasen@dca.au.dk. Tlf. 4079 8032

DCA