Mænd og kvinder er lige gode til at lave mad i hjemmet

Par i den samme husstand har madlavningskompetencer i samme liga, men kvinderne fører, når det kommer til bagværk og dessert. Det viser en ny rapport fra Aarhus Universitet.

Det er generelt vigtigere for kvinder end for mænd, at måltiderne indtages i fællesskab. Foto: Colourbox

Når gryderne svinges i de danske hjem, står kvinder og mænd lige på point. Det er et af resultaterne fra rapporten ”Kvalitetsindeks 2017 – Fokus på familiens måltidsstruktur”. Siden 2014 er kvalitetsindekset blevet udgivet for blandt andet at vise udviklingen i danskernes opfattelse af fødevarekvalitet.

Hvert år er der også fokus på et andet aspekt af danskernes madvaner, og i den seneste rapport sætter forskere fra MAPP Centret ved Aarhus Universitet luppen på familiernes måltidstruktur. Her er det blandt andet blevet undersøgt, hvilke madlavningskompetencer mænd og kvinder i samme husstand har.

Kvinder bager bedre

-          Der er en høj grad af lighed mellem mænd og kvinder, men kvinder er lidt mere avancerede, når det handler om bagværk og desserter, siger Tino Bech-Larsen, som er lektor på MAPP Centret ved Aarhus Universitet og en af forfatterne bag rapporten ”Kvalitetsindeks 2017”.

Miljø- og Fødevareministeriet har bestilt rapporten med baggrund i et ønske om at fremme og følge danskernes interesse for kvalitetsfødevarer. Rapporten er udgivet af DCA – Nationalt Center for Fødevarer og Jordbrug, og er bestilt som en del af Aarhus Universitets aftale om forskningsbaseret myndighedsbetjening.

-          Mænd og kvinder er enige om, at det er kvinderne, der bestemmer mest i forhold til madvareindkøb. Kvinderne henter desuden mere inspiration til madlavningen i kogebøger, TV-programmer og madblogs end mænd gør, og de lærer mere fra sig i køkkenet, siger Tino Bech-Larsen.

Måltidet som samlingspunkt

Måltidet som samlende og fællesskabsdannende aktivitet i hjemmet er mere vigtigt for de ældste danskere end de yngste.

-          Desuden er det generelt vigtigere for kvinderne, at måltiderne indtages i fællesskab. Mændene ser flere barrier for, at det kan lade sig gøre at samle hele familien om middagsbordet, for eksempel på grund af tidspres og forskellige fritidsaktiviteter, siger Tino Bech-Larsen.

Læs hele DCA-rapporten ”Kvalitetsindeks 2017 – Fokus på familiens måltidsstruktur” her.

Læs også artiklen ” Forbrugernes tilfredshed med fødevarer i detailhandlen vokser”

Du kan i øvrigt læse mere om danskernes madvaner og holdning til fødevarer i ”Madindeks 2017”, som netop er offentliggjort af Madkulturen

For yderligere oplysninger

Lektor Tino Bech-Larsen