Lederen af Institut for Husdyrvidenskab fortsætter i endnu en periode

Klaus Lønne Ingvartsen er ansat i endnu en periode som leder af Institut for Husdyrvidenskab i AU Foulum.

Klaus Lønne Ingvartsen fortsætter som leder af Institut for Husdyrvidenskab i AU Foulum. Foto: Søren Tobberup Hansen

Institutleder Klaus Lønne Ingvartsen, Institut for Husdyrvidenskab, fortsætter i endnu en periode som leder af instituttet.

Det er en erfaren forsker og leder, som står i spidsen for instituttet. Den 61-årige Klaus Lønne Ingvartsen har været leder af Institut for Husdyrvidenskab, siden det blev dannet i 2011. Inden da var han leder af Institut for Husdyrbiologi og -sundhed, en post han beklædte siden 2007.

Klaus Lønne Ingvartsen har gennem sin forskerkarriere hjemtaget eller bidraget til hjemtagelse af mere end 150 millioner kroner til forskning, der primært har koncentreret sig om, hvorledes risikoen for produktionssygdomme påvirkes af ernæring, management og genotype, overvågning af dyrene samt forebyggelse af produktionssygdomme.

Klaus Lønne Ingvartsen er uddannet agronom i 1983 og fik sin ph.d. i 1992 fra Landbohøjskolen. I 1993 blev han seniorforsker, og i 1998 blev han udnævnt til forskningsleder. I 2005 blev han souschef i det daværende Afdeling for Husdyrsundhed, Velfærd og Ernæring, der siden skiftede navn til Institut for Husdyrbiologi og -sundhed.

Klaus Lønne Ingvartsen har en omfattende publiceringsliste på 370 titler, heraf 93 artikler i internationale reviewede tidsskrifter.

- Jeg er glad for at kunne fortsætte i stillingen som leder for Husdyrvidenskab. Det er et spændende job,  selvom der selvfølgelig konstant er udfordringer både i instituttet, i opgaverne i forbindelse med fakultetsledelsen samt i relation til det eksterne samarbejde. Ansættelsen giver mig mulighed for at sikre modernisering af instituttets laboratorier via UNIlab midler men bl.a. også det arbejde med en ny strategi mv., som jeg satte i gang allerede sidste år i institutledelsen. Jeg forventer, at vi ved det arbejde i ledergruppen og sammen med medarbejderne kan sikre maksimal udnyttelse af de muligheder vi ser indenfor forskning, undervisning, myndighedsbetjening og samarbejde med erhvervslivet, siger Klaus Lønne Ingvartsen.

Institut for Husdyrvidenskab gennemfører grundlæggende, strategisk og anvendelsesorienteret forskning inden for ernæring, sundhed og velfærd. Anvendelsesområderne er husdyrproduktion, hobbydyr og humane problemstillinger. Instituttet har omkring 210 medarbejdere med en ligelig fordeling af videnskabelige medarbejdere og teknisk-administrativt personale.

Yderligere oplysninger: Institutleder Klaus Lønne Ingvartsen, Institut for Husdyrvidenskab, e-mail: kli@anis.au.dk, telefon: 8715 7757, mobil: 2963 0094