Kvælstof nok til økologisk landbrug

En af de store udfordringer i økologisk landbrug er at opretholde en positiv balance i kvælstofregnskabet. I økologisk landbrug, hvor man ikke bruger kunstgødning, kan det derfor være svært at bevare et tilstrækkeligt højt kvælstofniveau. Det vil et nyt forskningsprojekt lave om på. Innovationsfonden investerer 17 millioner kroner i projektet.

Et nyt projekt vil optimere mængden af plantekvælstof i økologisk landbrug. Foto: Janne Hansen

Der er voksende fokus på landbrugets brug af kunstgødning og dets konsekvenser for miljøet, og man er begyndt at se efter alternativer. En løsning er at øge brugen og effektiviteten af såkaldte kvælstoffikserende planter.

Adjunkt Stig Uggerhøj Andersen fra Institut for Molekylærbiologi og Genetik på Aarhus Universitet og hans kollegaer indleder projektet NCHAIN - stærkere led i den økologiske nitrogenkæde, der skal se på mulighederne for at sikre øget tilførsel af biologisk fikseret kvælstof i økologisk landbrug.

- Kvælstofkæden i produktionen af mælk og kød starter med, at jordbakterier fikserer atmosfærisk kvælstof i rodknolde på hvidkløverplantens rod. Herfra transporteres kvælstoffet til selve kløverplanten og derfra videre til den omgivende jord og græs for til sidst at ende i de græssende køer, fortæller Stig Uggerhøj Andersen og fortsætter:

- Det er denne kæde, vi vil optimere ved systematisk at undersøge sammenhængen mellem udbytte af kløvergræsafgrøder og de tre organismer i kvælstofkæden – jordbakterier, kløver og græs. Fokus er på organismernes genetiske sammensætning.

Fra Aarhus Universitet deltager også Center for Kvantitativ Genetik og Genomforskning, Sektionen for Afgrødegenetik og Bioteknologi og Bioinformatics Research Centre. Derudover deltager York University, DLF Trifolium, Legume Technology og Videncentret for Landbrug i det femårige projekt. Projektet har et budget på 22,5 mio. kr. hvoraf Innovationsfonden har bevilget 17 mio. kr.

Yderligere oplysninger: Adjunkt Stig Uggerhøj Andersen, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, e-mail: sua@mbg.au.dk, telefon: 8715 4937

?