Kom tæt på forskningen på årets Food Festival

Smager økologisk persille af mere end sin konventionelle søster, og er maskinudbenet kyllingekød bedre end sit ry? Det er blot et par af de ting, som forskere fra Aarhus Universitet vil fortælle om på årets Food Festival.

Food Festivalen er et stort samlingspunkt for madentusiaster og et oplagt sted for forskerne at dele deres begejstring for fødevareforskningen. Foto: Jesper Rais

Du har sikkert oplevet at åbne en plade chokolade og opdage, at der er kommet hvide pletter på. Men ved du hvorfor? Du har formentlig også hørt folk sige, at økologisk mad smager af mere end konventionelle fødevarer. Men er det egentlig rigtigt?

Det er nogle af de spørgsmål, du kan få svar på, når Nordens største madbegivenhed, Food Festival, løber af stablen i Aarhus den første weekend i september. Her er Aarhus Universitet traditionen tro at finde på pladsen, og det er der flere gode grunde til, forklarer koordinator for Institut for Fødevarers festivalaktiviteter, Merete Brødsgaard Henriksen:

- Food Festivalen er et stort samlingspunkt for madentusiaster og et oplagt sted for os at dele vores begejstring for fødevareforskningen. Formålet er dels at give publikum en mulighed for at opleve fødevareforskning og videnskab på tæt hold, samtidig med at forskerne kan fortælle om og vise, hvad de laver, forklarer Merete Brødsgaard Henriksen.

Publikum bliver en aktiv del af forskningen

Aarhus Universitet har som sædvanlig en række aktiviteter på programmet, og emnerne strækker sig bredt – fra produktionen af maskinudbenet kyllingekød til pesticidfri æbledyrkning og udviklingen af et økologisk sødemiddel.

Flere af aktiviteterne involverer de besøgende direkte. Mange danske forbrugere køber økologiske fødevarer, fordi de er af den opfattelse, at det smager bedre, er sundere og mere sikkert, men når man studerer litteraturen på området, får man ikke et klart svar.

- Så hvis du er frisk på at smage på henholdsvis økologisk og konventionel persille, bidrager du samtidigt til forskningen omkring sensorisk kvalitet, da resultaterne vil blive brugt sammen med øvrige resultater fra samme studie, siger Merete Brødsgaard Henriksen.

Inddrag forskerne i din virksomhed

Men det er ikke kun den almindelige forbruger, der kan få glæde af at kigge forbi Aarhus Universitets telt. I samarbejde med Future Food Innovation giver universitetet virksomheder mulighed for at booke møder på Festivalen og på den måde udveksle konkret viden med forskerne i forhold til udvikling af nye fødevarer.

- Vi kan på forhånd hjælpe med at planlægge et møde mellem din virksomhed og en fødevareforsker. Du skal blot give os et praj om emnet, så finder vi de relevante videnspersoner, siger Merete Brødsgaard Henriksen.

Food Festival 2015, Tangkrogen, Marselisborg Havnevej 1, 8000 Aarhus C

Aarhus Universitet holder til i området Madeksperimentariet.

Åbningstider: Fredag 4. september kl. 13-20, lørdag 5. september kl. 10-19 og søndag 6. september kl. 10-17.