Køer fra AU Foulum hjælper ældre med indtag af flere proteiner

200 ældre over 65 år indgår i forsøg, der blandt andet skal undersøge effekten af indtag af flere proteiner i kosten på musklerne – fem køer fra AU Foulum er en vigtig brik i forsøget, som kan munde ud i nye kostanbefalinger for ældre.

Lars Holm i færd med at overføre mælk fra køer på AU Foulum, der har indgået i et forsøg, som vil afdække, hvorvidt et øget indtag af proteiner er til gavn for muskelmassen hos ældre mennesker. Foto: Søren Tobberup Hansen

Når det skarpe hjørne ved 50 år rundes begynder alderen af sætte sit præg på kroppen og blandt andet er det fra cirka den alder, at der kan ses et accelereret tab af muskelmasse. Dette resulterer på sigt i en nedsat funktion, og den fysiske svaghed bliver mere og mere tydelig, med øget risiko for for eksempel faldulykker.

Det er kendt, at muskeltabet til en vis grad kan bremses, hvis indtaget af kostprotein er tilstrækkelig, hvilket forskningen tyder på, at det ikke er for mange ældre mennesker. Om der således er fordele ved at indtage ekstra tilskud af protein er imidlertid uklart. Det har et forskerteam fra Bispebjerg Hospital sat sig for at undersøge – blandt andet ved hjælp af fem køer fra AU Foulum.

- Vores hypotese er, at ældre over 65 år kan have gavn af mere protein, end de får i deres normale kost. I forsøget har vi sat sporstof på en aminosyre. Den sprøjter vi ind i blodet på fem køer fra AU Foulum. Det gør os i stand til at finde ud af, hvordan vi mennesker optager proteinerne, og om dette optag er influeret af, hvor meget protein vi normalt spiser i vores daglige kost. Forsøgets resultater vil afdække, om det er tilrådeligt, at kostrådene til ældre skal ændres, siger Lars Holm, lektor på Biomedicinsk Institut, KU og Institut for Idrætsmedicin, Bispebjerg Hospital.

Projektet blev indledt i sommeren 2013. I maj måned var flere af projektets forskere i Foulum for at udføre en vigtig del af projektet i en kostald på forskningscentret ved Viborg.

Over tre dage fik fem køer tilført aminosyren fenylalanin, der var mærket med sporstof. Mælken fra de fem køer bliver så efterfølgende opkoncentreret hos Arla Foods og ender i sidste ende som noget proteinpulver i poser med de berigede mælkeproteiner valle og kasein.

Disse proteiner, som har sporstoffet på sig, vil indgå som kosttilskud til forsøgspersoner, som derefter bliver nøje undersøgt.

- Med sporstoffet er vi i stand til at se, hvordan de enkelte forsøgspersoner optager mælkeproteinerne. Nogle af proteiner vil gå til det almindelige energistofskifte, men en del vil blive indbygget i nye proteiner i for eksempel muskulaturen. Det vil vi være i stand til at afdække ved hjælp af blod- og vævsprøver, forklarer Lars Holm.

Andre forsøgspersonerne følges i et år, hvor der interveneres med indtag af protein, og de bliver målt og vejet med adskillige teknikker for at se, hvilken indvirkning et ekstra indtag af protein har på muskelmassen.

Yderligere oplysninger: Lektor Lars Holm, Biomedicinsk Institut, KU og Institut for Idrætsmedicin, Bispebjerg Hospital, e-mail: larsh@sund.ku.dk