Klima-føniks rejser sig fra ilden

Som den mytologiske fugl Føniks rejste sig fra ilden, er AU Årslevs klimakamre , der blev ødelagt af brand sidste sommer, nu genfødt og fit for fight. Det blev markeret med en indvielse af de nye faciliteter 11. oktober 2013.

En række besøgende lagde vejen forbi AU Årslev for at se nærmere på Aarhus Universitets splinternye klimakamre. Foto: Janne Hansen

Forskere fra andre universiteter kiggede længelsfulde og beundrende på de nye state of the art klimakamre, der blev indviede på AU Årslev 11. oktober 2013. De nye klimakamre gør det muligt for forskerne på AU Årslev at udføre forsøg med planter i et utal af klimakombinationer.

- Vores nye faciliteter hører til blandt Nordeuropas bedste og kan uden tvivl bidrage til at tiltrække ph.d.-studerende og samarbejdspartnere. Vi kan lave forsøg, hvor der er total mangel på variation i klima og lys og vi kan lave forsøg året rundt, fortæller en begejstret lektor Carl-Otto Ottosen fra Institut for Fødevarer på AU Årslev.

Temperaturen i de tre nye klimakamre kan variereres fra 5-40 °C. Derudover kan der justeres på luftfugtighed og lysmængde- og type, så miljøet i de enkelte kamre kan skræddersys og styres lige nøjagtigt, som forskerne ønsker det.

Anledningen til, at forskningscentret i Årslev har fået nye klimakamre er, at der opstod brand i de daværende faciliteter i juni sidste år. En del af udstyret blev ødelagt og resten blev skadet af sod og vand ligesom laboratorierne var sorte overalt af sod.

Foruden de tre splinternye klimakamre er der tre andre klimakamre, som har været igennem en professionel rensning. Klimakamrene og fotosynteselaboratoriet er genopbygget fra gulv til loft. Hele molevitten har kostet fem mio. kroner, men nu har Aarhus Universitet tip-top faciliteter til at forske i planters reaktioner på dynamisk brug af temperatur og lys med avancerede fotosyntesemålinger.

Blåt lys giver en mere kompakt plantevækst og får planterne til at danne flere forsvarsstoffer i deres blade. Rødt lys fremmer dannelsen af blomster. I de nye faciliteter kan forskerne kombinere en række forskellige farver af LED-lys, så de passer til forsøgsformålet. Fotos: Janne Hansen

De nye faciliteter giver forskerne mulighed for at udvikle forbedrede metoder til styring af luftfugtighed med henblik på at mindske energiforbruget, udvikle nye belysningssystemer, der tager højde for energipriserne, og forske i anvendelsen af LED-lys i alle farver for at udvikle dynamiske belysningsstrategier i kommercielle væksthuse eller til at forstå planters reaktioner på spektrer.

Varmetolerante tomatplanter fra Kina dyrkes i et af de nye klimakamre som led i et ph.d.-projekt. Foto: Janne Hansen

Se tv-indslaget fra indvielsen her.

Læs artiklen om branden i juni 2012 her

Yderligere oplysninger: Lektor Carl-Otto Ottosen, Institut for Fødevarer, e-mail: co.ottosen@agrsci.dk, telefon: 8715 8373, mobil: 2290 3105