International konference om cellulært landbrug kommer til Aarhus: Forbrugerleddet er i fokus

Fra 11. til 13. juni har Institut for Fødevarer ved Aarhus Universitet fornøjelsen af at være vært for anden udgave af International Cellular Agriculture Conference. Læs mere om konferencen og hvorfor du skal deltage nedenfor.

Det er essentielt at have forbrugerleddet med fra start, når der udvikles nye fødevarer. Derfor er fokus for årets International Conference on Cellular Agriculture netop det - at bringe Cellulært Landbrug tættere på forbrugeren. Konferencen sigter efter at samle topeksperter og aktører med fokus på fødevareproduktion.

Målet er at dele de nyeste forskningsresultater og industrielle nyheder samt at skabe netværksmuligheder for nye partnerskaber og idéer. Begivenheden sigter også mod at dele information med beslutningstagere og interessenter internationalt, men særligt inden for EU.

Den første årlige konference om Cellulært Landbrug blev afholdt i 2023 og blev arrangeret af VTT, det Tekniske Forskningscenter i Finland. I år er konferencen arrangeret af Aarhus Universitet.

Hvad er Cellulært Landbrug?

Cellulært Landbrug er en bred betegnelse, der dækker alle områder, fra dyrket kød, mælk og plantecellekulturer til mikrobiel og algebiomasse, præcisionsfermentering til produktion af proteiner, lipider og andre fødevareingredienser.

“Grundlæggende dækker det ethvert fødevareprodukt eller ingrediens, der er produceret med udgangspunkt i en celle,” siger Jette Feveile Young, professor ved Institut for Fødevarevidenskab på Aarhus Universitet og en af arrangørerne af begivenheden.

Konferencen dækker alle de nævnte områder samt relaterede områder som bæredygtighed og regulering. Denne konference fokuserer på alle underkategorierne og skaber et forum for en fælles diskussion for at generere nye ideer og partnerskaber, der kan facilitere forskning, udvikling og innovation.

Årets tema

Temaet for årets konference er at bringe Cellulært Landbrug tættere på forbrugeren. Det er valgt, fordi forbrugeren er et helt essentielt led i kæden, siger professor Jette Feveile Young.

”Vi skal have afmystificeret Cellulært Landbrug overfor forbrugerne, for der er ikke noget hokus pokus i det, det er jo ren biologi. Det er bare en ny måde at lave fødevarer på,” siger hun.

Men de to dage dækker meget mere end forbrugeraccept.

”Temaet er også valgt både med henblik på opskalering, produktkvalitet og regulering. Det er vigtigt at der arbejdes på forbrugeraccept samtidig med produktudviklingen, fordi ellers ender vi med at have et færdigt produkt, som ingen vil købe,” siger hun og tilføjer:

”Og hvis vi har en bæredygtig produktion og forbrugeraccept i hus men lovgivningen halter, så er vi lige vidt.”

Hvad får man med hjem?

Selvom den Internationale Konference om Cellulært Landbrug er en forholdsvis ny opfindelse og det kun er anden gang, den afholdes, er det vigtigt, at der er et forum, hvor de forskellige interessenter kan mødes.

”Vi havde overvejet at holde det hvert andet år, men der sker simpelthen så meget, at det ville være for lang tid at vente,” forklarer Jette Feveile Young.

Særligt fordi teknologien stadigvæk er så ung, og der foregår meget forskning og innovation i parallelle spor, hvor vidensdeling potentielt set kunne være en fordel.

”Det er vigtigt at få samlet alle interessenterne, så forskningen fx kan blive opdateret på, hvad der sker i industrien og omvendt. På den måde kan vi kvalificere samtalen. De, der sidder med kommunikation og forbrugeraccept, kan blive opdateret på det tekniske og måske bruge den viden i deres arbejde,” siger hun.

Udover vigtig viden har deltagerne i konferencen også rig mulighed for at få udvidet deres netværk.

”Når man tager hjem fra konferencen, kommer man hjem med et større netværk og nogle nye kontakter. Man bliver bedre klædt på til at skabe fremtidens løsninger i nye samarbejder på tværs af forskning, industri og andre interessenter,” siger hun.

Tilmeld dig nu til en god pris

Man kan stadigvæk nå at tilmelde sig konferencen til en særlig ”early bird”-pris, der gælder til og med 1. maj.

Her kan du få adgang til hele konferencen samt rundvisning i Agro Food Park, hvor Institut for Fødevarer holder til, og velkomstreception tirsdag 11. juni til 5.000 kroner inklusiv moms.

Hvis du tilmelder dig efter 16. april, får du adgang til det samme som ovenfor, men deltagelse i konferencen koster 8.750 kroner inklusiv moms. Tilmeldingen er åben helt frem til 12. juni.

Dyk ned i det foreløbige program og tilmeld dig på linket her.