Aarhus Universitets segl

Grønne uddannelser vil dyrke talenter til fremtidens erhvervsliv

Medarbejdere fra AU Viborgs nye uddannelser mødtes en eftermiddag i maj med repræsentanter for de virksomheder, der skal aftage de kommende kandidater. Målet var at blive klogere på, hvordan dimittender fra de to nye uddannelser, Dyrevidenskab og Plante- og fødevarevidenskab, bliver mest muligt attraktive og relevante på fremtidens arbejdsmarked.

Foto: Ida Brems

Den 7. maj 2024 tog Aarhus Universitet et vigtigt skridt for to af de nye uddannelser, som til sommer åbner på campus AU Viborg.

Prodekan, institutledere og uddannelsesledere havde slået lyttelapperne ud og inviteret repræsentanter fra erhvervslivet inden for i Agro Business Park til en eftermiddag med oplæg og workshops om, hvordan de nye uddannelser, Dyrevidenskab og Plante- og fødevarevidenskab, bliver mest muligt relevante på fremtidens arbejdsmarked og for den grønne omstilling.

Netop samarbejdet med det omkringliggende samfund er vigtigt på Faculty of Technical Sciences på Aarhus Universitet, der har en stærk ambition om at bidrage til samfundets grønne løsninger. Og der var da også masser af bæredygtighed på dagens program, som havde overskriften "Form fremtidens arbejdskraft - Samarbejd med AU Viborg om den grønne omstilling".

Udover de to uddannelser Dyrevidenskab og Plante- og fødevarevidenskab åbner Aarhus Universitet til sommer også dørene for en ny dyrlægeuddannelse. Forventninger er høje og ambitioner store, og med op til 800-900 studerende forventes campus AU Viborg at blive et centrum for grøn uddannelse inden for landbrug og fødevareproduktion.

Netop derfor var det også afgørende at få erhvervslivets, men også lokale uddannelsesinstitutioners syn på det, der bliver den næste generation af højt specialiseret arbejdskraft på det grønne område.

Høj faglighed og forståelse for det kommercielle

Eftermiddagen var tænkt som en platform for dialog og idéudveksling. Og det blev den.

Prodekan for uddannelse på Faculty of Technical Sciences, Finn Borchsenius, og institutleder på Institut for Husdyr- og Veterinærvidenskab, Charlotte Lauridsen, satte scenen. Præsentationerne af de kommende uddannelser blev leveret af Tine Rousing, seniorforsker og uddannelsesansvarlig for Dyrevidenskab, samt Hanne Lakkenborg, lektor og underviser på Plante- og fødevarevidenskab. Deres præsentationer gav deltagerne et detaljeret indblik i sammensætningen og indholdet af de nye uddannelser.

Herefter gav Ole Green, CEO i Agrointelli, og Niels Nørskov, projektleder i Erhvervshus Midtjylland, deltagerne et indblik i, hvordan det arbejdsmarked, som de studerende skal ud på, ser ud fra deres perspektiv. Her blev især behovet for stærk naturvidenskabelig faglighed suppleret med forståelse for økonomi, bæredygtighed og den kommercielle tankegang, som præger landbrug og private virksomheder, fremhævet. De dimitterendes høje faglighed skal suppleres af evnen til at formidle og sætte deres viden i kontekst i den virkelige verden, lød det.

Digitale kompetencer skal integreres i fag

I en workshop blev deltagerne efterfølgende bedt om at dele deres syn på fremtidens udfordringer og behov samt på, hvordan private og offentlige virksomheder og aktører kan involveres i løbet af de kommende bachelor- og kandidatuddannelser. Det gav anledning til mange gode snakke og udveksling af idéer og viden.

Som sidste punkt på programmet understregede en paneldebat behovet for at bygge bro mellem teori og praksis. Deltagere som Lars Møgelbjerg Andersen, forstander på Asmildkloster Landbrugsskole, og Lene Klemensen Gade, rektor på Viborg Gymnasium, delte deres erfaringer med de unges ønsker og ambitioner. Behovet for at integrere digitale kompetencer i uddannelserne blev fremhævet af Ivar Ravn fra SEGES Innovation. Og endelig var det en pointe i debatten, at ingen ved, hvad de nyuddannede skal kunne om 10 år, og at de derfor skal lære løbende at tilegne sig ny viden.

Dagen bar præg af en fælles interesse i at lykkes med at skabe næste generations talenter og vidensmedarbejdere til virksomhederne. Dette kan lykkes gennem nogle fagligt relevante uddannelser, som inkluderer praktisk erfaring og knowhow fx i form af samarbejder om bachelor- og kandidatprojekter, studiejobs eller praktikforløb.

AU Viborg siger tak for deltagelsen og engagementet