Gravide kan hjælpe med at forbedre fremtidens modermælkserstatning

I projektet MaInHealth undersøger forskere fra Institut for Fødevarer på Aarhus Universitet, hvordan modermælk er sammensat, og hvordan mødres livsstil påvirker den. På sigt kan det have betydning for, hvordan man designer modermælkserstatning. Forskerne søger gravide, som vil deltage i det vigtige forskningsprojekt.

Det er essentielt for forskningsprojektet at finde deltagere, som kan følges både, når de er gravide, ammer og i nogle år fremover. Foto: Colourbox

Den mælk, som mødre producerer i de første tre dage efter fødslen, er helt anderledes end den, som kommer fire måneder senere. Som mor laver man målrettet ernæringsstoffer til sit barn og barnets tarmbakterier, og det undersøger forskere fra Institut for Fødevarer på Aarhus Universitet nærmere i forskningsprojektet MaInHealth.

-          Vi undersøger blandt andet, hvordan modermælk varierer hen over tid, men også hvordan du som mor er i stand til at påvirke den. Samtidig vil vi gerne se på, hvordan barnet bruger modermælken til at vokse. Det er ikke alt, barnet bruger direkte, der er også en del, som barnets tarmbakterier bruger, siger Ulrik Sundekilde, adjunkt på Institut for Fødevarer ved Aarhus Universitet og leder af forskningsprojektet.

Hovedformålet i projektet er at blive klogere på, hvilke komponenter modermælk består af, og hvilken indflydelse mødres livstil og sundhed har på mælken.

Hvad sker der fra bryst til ble

Det er essentielt for projektet, at forskerne får kontakt til kvinder, som de kan følge både, når de er gravide, ammer og i nogle år fremover.

-          Vi vil gerne have modermælksprøver og prøver fra barnets ble kort tid efter, at barnet har spist modermælken. På den måde får vi resultatet af barnets indtag af modermælken, og kan bedre sige, hvad der præcist er sket med de indholdsstoffer, som vi kan finde i modermælken, siger Ulrik Sundekilde.

Forskerne vil gerne tale med mødrene kort før deres 2. trimester scanning, dvs. omkring uge 20 i deres graviditet.

-          Vi vil gerne have en blodprøve fra dem, så vi kan bruge den til at sige noget om deres livsstil og generelle sundhedstilstand. Det kunne være spændende, om vi kan korrelere nogle af de senere resultater med moderens tilstand, mens hun var gravid, siger Ulrik Sundekilde.

Se Ulrik Sundekilde fortælle mere om deltagelse i projektet

Vær med hjemme fra sofaen

Forskerne har gjort det så let som muligt for de gravide at deltage i projektet, og prøverne bliver hentet direkte hjemme ved familien.

-          Der skal indsamles modermælk og prøver fra bleer i materiale, som vi udleverer, og så skal man bare fryse det ned i egen fryser derhjemme, indtil vi kommer og henter det, siger Ulrik Sundekilde.

Ud over prøverne skal deltagerne også svare på nogle spørgeskemaer.

Vil lære af naturens design

Modermælk er den bedste ernæringskilde til spædbørn, men ikke alle kan amme, og visse børn får ikke modermælk. Forskerne håber, at disse børn i fremtiden kan få endnu bedre modermælkserstatning.

-          Kan vi lære noget om, hvordan naturen har designet modermælk – hvordan den er sammensat, og hvordan det varierer i amningen – så kan vi måske udforme en erstatning, der er mere målrettet, så børnene trives og vokser på den bedst mulige måde, siger Ulrik Sundekilde.

Første skridt på vejen er undersøgelsen af cirka 200 mødre og deres børns udnyttelse af den naturlige modermælk.

Hvis du er gravid, bor i Aarhus regionen, og har lyst til at være med i projektet,

kan du kontakte Ulrik Sundekilde og hans team på mainhealth@food.au.dk eller tlf. 2247 99 63

Fakta om projektet
Samarbejdspartnere Institut for Fødevarer, Aarhus Universitet, Aarhus Universitetshospital, Københavns Universitet, Chinese Academy of Sciences, University of California, Davis
Finansiering MaInHealth er finansieret af Arla Food for Health med 5,4 mio. DKK. Desuden har Sino-Danish Center, Aarhus Universitet og Københavns Universitet medfinansieret PhD-stillinger.
Projektperiode 18/05 2019 - 30/04 2025
Yderligere oplysninger

Projektleder: Ulrik Sundekilde, adjunkt, Institut for Fødevarer, Aarhus Universitet
Email: uksundekilde@food.au.dk