Gammelt guld i banken

Aarhus Universitet har en bank – en genbank – hvor vigtige kloner af jordskokker, humle og andre planter opbevares til fremtiden.

Genbanken hos Aarhus Universitet indeholder blandt andet en bred vifte af forskellige typer jordskokker. Foto: Arkiv

Forskere og forsøgsteknikere på Aarhus Universitet opbevarer biodiversiteten for en række værdifulde afgrøder i en genbank på forskningscentret AU Årslev på Fyn. Samlingen indeholder sorter af jordskokker, rabarber, peberrod, skalotteløg og humle. Særligt klonsamlingen med 18 forskellige sorter af jordskokker betegnes som unik med sorter i forskellige farver og høsttidspunkter.

Samlingen er vigtig, fordi de gamle sorter en dag kan vise sig interessante, hvis eksempelvis anvendte sorter ikke længere er modstandsdygtige overfor sygdomme. Samtidig danner de baggrund for større biodiversitet, hvis man en dag ønsker at begynde dyrkning af en ny sort.

- De forskellige kloner og sorter kan have forskellige egenskaber, såsom udseende, smagsvariationer, robusthed mod sygdomme og skadedyr, høsttidspunkt m.m., forklarer akademisk medarbejder Merete Brødsgaard.

Forskellige indhold

Samlingen af jordskokker er beskrevet i forhold til indholdet af inulin, deres form og farve samt udbytte og høsttidspunkt. For udvalgte jordskoksorter er spisekvaliteten i rå og kogt form vurderet. Her er der store forskelle sorterne imellem, og det er derfor vigtig at vælge den rigtige sort afhængig af, om jordskokkerne skal spises rå i salaten eller tilberedes til jordskoksuppe.

Klonsamlingen af rabarbere er for størstedelen beskrevet i forhold til deres indhold af æblesyre og oxalsyre, samt udseende, udbytte og høsttidspunkt. Humleklonsamlingen består både af kloner som stammer fra Carlsbergs forskningslaboratorier, udenlandske humlesorter og sorter, der er indsamlet fra forskellige dele af landet. Nogle af de indsamlede humleplanter er blevet vurderet sammen med kendte udenlandske humlesorter med hensyn til deres dyrkningsegenskaber, modstandsdygtighed overfor problematiske svampesygdomme og deres specifikke smags-, bitterheds- og forventede bryggeegenskaber.

Klonerne i peberrodssamlingen har oprindelse i både ind- og udland. En fjerdedel af peberrodssamlingen består af udvalgte kloner fra forædlingsarbejde ved Danmarks JordbrugsForskning gennemført i 1960erne og 70erne. Resten består af avlsstedstyper eller landsorter, der er indsamlet i 1957-64 og 2002. Samlingen frem til år 2002 er karakteriseret og evalueret i forhold til udbytte og spisekvalitet. De indsamlede peberrodsplanter fra 2002 er endnu ikke karakteriseret og undersøgt for spisekvalitet og indholdsstoffer.

- Vi vil gerne kortlægge egenskaberne af alle sorterne og klonerne, men der har hidtil ikke været midler til det, siger Merete Brødsgaard.

De forskellige eksemplarer er indsamlet fra hele landet, oftest ved at annoncere i fagblade og lokale medier. Men trafikken går også nogle gange den anden vej.

- Folk kommer til os og beder om at få specifikke kloner fra deres egen egn. Det drejer sig f.eks. om lokale kloner af humle, som folk vil anvende til at brygge en lokal øl på, fortæller Merete Brødsgaard.

En levende bank

Genbanken er en levende bank i bogstavelig forstand, idet samlingen består af levende planter på forsøgsmarker, der passes og plejes dagligt. Rent fysisk fylder genbanken omkring 1/3 hektar i markerne ved AU Årslev. Dertil kommer sikkerhedskopier af alle klonerne af jordskokker og udvalgte kloner og sorter af peberrod, der opbevares hos den økologiske virksomhed Aarstiderne.

Planterne passes fortrinsvis på økologisk maner, men hvis der er vanskelige sygdomsangreb, kan det ske, at der tys til kemisk behandling.

Læs også ”Sikkerhedskopi af rodfrugter”.

Genbanken er en forpligtelse i forhold til Fødevareministeriet.

Tal om genbanken:

Art                Antal kloner eller sorter

Rabarber       80 sorter

Jordskokker  18 sorter

Peberrod       59 kloner og sorter

Skalotteløg    31 kloner

Humle           46 kloner

Yderligere oplysninger: Akademisk medarbejder Merete Brødsgaard Henriksen, Institut for Fødevarer, telefon: 8715 8332, e-mail: merete.brodsgaard@agrsci.dk