Forskningscentret i Flakkebjerg fortsætter

Ledelsen på Aarhus Universitet har besluttet, at forskningsfaciliteterne og -aktiviteterne på AU Flakkebjerg fortsætter.

Forskningscentret AU Flakkebjerg fortsætter med at blive på stedet i Flakkebjerg. Foto: AU

Aktiviteterne på forskningscentret AU Flakkebjerg, der er en del af Aarhus Universitet, bliver i Flakkebjerg. Det beror på en vurdering om, atde bedste faglige udviklingsmuligheder opnås ved at fastholde placeringen i Flakkebjerg.

- AU Flakkebjerg er en velfungerende forskningsenhed, hvor de nuværende forskningsområder understøtter hinanden og er inde i en meget gunstig udvikling i forhold til samarbejdet med erhvervslivet. Vi vurderer, at der er gode forudsætninger for fortsat at udbygge de forskningsaktiviteter på AU Flakkebjerg, der har høje internationale styrkepositioner, til gavn for både erhvervslivet og virksomheder, siger dekan på fakultetet Science and Technology Niels Chr. Nielsen.

Fremtiden byder på udvikling

Det har tidligere været drøftet, om forskningsaktiviteterne skulle flyttes til enten Aarhus eller Foulum for at komme tættere på Aarhus Universitet. Den ide er nu skrinlagt. I stedet vil man fortsætte med at styrke samarbejdet mellem AU Flakkebjerg og forskningsmiljøerne på AU Foulum og Campus Aarhus. Desuden skal AU Flakkebjergs kapacitet udnyttes fuldt ud gennem vækst og i samarbejde med blandt andet erhverv og regionale partnere.

- AU Flakkebjerg har i de seneste år været inde i en god udvikling med pæne stigninger i eksternt finansierede projekter i samarbejde med erhvervslivet og funderet på ekspertisen i Flakkebjerg. Den udvikling vil vi gerne fortsætte, siger lederen af Institut for Agroøkologi Erik Steen Kristensen.

Planen er at investere betydeligt i forskningsfaciliteterne i de kommende år, hvilket er af afgørende betydning for at udvikle de internationalt anerkendte forskningsmiljøer. Målet er, at AU Flakkebjerg også fremover er et internationalt fagligt stærkt forskningscenter, som fortsat vil levere den bedste forskningsbaserede myndighedsbetjening og erhvervssamarbejde.

Glæde blandt medarbejderne

AU Flakkebjerg omfatter to institutter: Institut for Agroøkologi samt Institut for Molekylærbiologi og Genetik. I alt er der beskæftiget cirka 150 videnskabelige, tekniske og administrative medarbejdere på forskningscentret. Forskerne på AU Flakkebjerg beskæftiger sig hovedsagligt med forskning i planteproduktion, plantebeskyttelse, planteforædling, frøavl og miljøteknologi.

Beslutningen om at bevare aktiviteterne på AU Flakkebjerg vækker betydelig begejstring blandt medarbejderne, som brød spontant ud i applaus, de hørte nyheden. Beslutningen betyder, at arbejdspladserne bevares til gavn og glæde for både de ansatte og lokalsamfundet.

- Det betyder utrolig meget lokalt, og er en stor og god nyhed her på Vestsjælland, siger professor Mogens Støvring Hovmøller fra Institut for Agrobiologi og fortsætter:

- Næsten uanset hvor vi har bevæget os i lokalsamfundet i de senere år, er vi blevet spurgt om, hvornår vi skal lukke. Den melding havde bidt sig fast. Nu kan vi ånde vi lettet op. Nu skal vi til at investere og se fremad. Vi kan beholde aktiviteterne på AU Flakkebjerg samlet og investere i centret økonomisk og, ikke mindst vigtigt, medarbejdermæssigt.

Hans tilfredshed støttes af lederen for Institut for Molekylærbiologi og Genetik Erik Østergaard Jensen:

- Efter lang tids usikkerhed er det godt for medarbejderne at få en afklaring og løsningen med at bevare Flakkebjerg sikrer, at vi kan bevare og udbygge vores stærke kompetencer inden for afgrødeforskningen, siger han.

Lektor Henrik Brinch Pedersen, også fra Institut for Molekylærbiologi og Genetik, er enig.

- Det er den rigtige beslutning og en stor lettelse set ude fra, at der var stor risiko for, at vi vil miste kompetencer og muligheder. De tilkendegivelser og tilbagemeldinger vi har fået fra vores samarbejdspartnere støtter den betragtning, at det var en god beslutninger, siger lektoren, der allerede har modtaget flere lykønskninger fra sine samarbejdspartnere.

Læs mere om AU Flakkebjerg.

Yderligere oplysninger:

Institutleder Jørgen Eivind Olesen, Institut for Agroøkologi, email: jeo@agro.au.dk, mobil:4082 1659

Institutleder Erik Østergaard Jensen, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, e-mail: eoj@mbg.au.dk, telefon: 8715 5505, mobil: 2899 2567