Forskning i planters frosthårdførhed fører til anerkendt stipendium for ung forsker

AU-forskeren Majken Pagter, der forsker i frosthårdførhed hos planter, har modtaget det anerkendte Marie Curie IEF fellowship, som muliggør to års forskningsophold i Tyskland.

Majken Pagter har på blot få måneder modtaget to anerkendte stipendier. I februar modtog hun Carlsbergfondets rejsestipendium og senest har hun fået tilsagn om et Marie Curie IEF fellowship, som tildeles af EU-Kommissionen. Stipendierne muliggør hendes ophold på den tyske forskningsinstitution Max Planck Institute of Molecular Plant Physiology. Foto: Janne Hansen

To års forlængelse af et forskerophold på den anerkendte tyske forskningsinstitution Max Planck Institute of Molecular Plant Physiology i Postdam er det konkrete udbytte for Majken Pagter, der netop har fået tilsagn om et Marie Curie IEF fellowship og tilhørende 162.000 euro.

Tildelingen af Marie Curie-stipendiet, der uddeles af EU, følger blot kort tid efter, at Majken Pagter modtog Carlsbergfondets Rejsestipendium, der gjorde det muligt for hende at tage til Max Planck-instituttet 1. marts.

Udvider internationalt netværk
Det seneste stipendium fra Marie Curie medvirker til, at Majken Pagter kan dygtiggøre sig inden for omics-teknologierne og undersøge, hvilken betydning planters evne til at huske lave temperaturer har for deres potentiale til at overleve senere perioder med frost.

- Jeg er super glad for at få Marie Curie-stipendiet, som er en anerkendelse af min forskning og et skulderklap. Det rækker samtidig fremad og giver mig mulighed for at erhverve ny viden og nye kvalifikationer og udvide mit internationale netværk, forklarer Majken Pagter.

Hun har en klar forventning om, at opholdet på Max Planck-instituttet kan medvirke til at løfte hendes faglige indsigt i planters overvintring,  der i Danmark er et lille forskningsområde:

- Jeg har en forventning om, at jeg efter Marie Curie-stipendiets afslutning vil være metodisk dygtige, men også har fået en bredere og mere holistisk tilgang til forskning, fordi min klassiske plantefysiologiske uddannelse med fokus på dyrkning af planter suppleres med viden om state-of-the-art molekylære teknikker. På den lidt længere bane håber jeg også, at det vil løfte mit CV, når jeg senere skal søge nye bevillinger, siger Majken Pagter.

Med tilsagnet om Marie Curie-stipendiet kan Majken Pagter se frem mod knap tre års ophold i Tyskland, der altså blev indledt 1. marts.

Yderligere oplysninger:

Postdoc Majken Pagter, orlov fra Institut for Fødevarer
Tilknyttet Max Planck Institute of Molecular Plant Physiology frem til udgangen af februar 2016.
E-mail: pagter@mpimp-golm.mpg.de