Forskere og erhverv udvikler selvkørende foderrobot til minkfarme

Forskere og erhverv har i samarbejde udviklet verdens første selvkørende robot, der kan sættes direkte på de nuværende fodervogne.

Mink er natdyr, og med den nye robot kan minkfarmeren vente med at sætte fodringen i gang til om natten. Foto: Minkpapir

Aarhus Universitet har en mangeårig tradition for at samarbejde med erhvervslivet - ikke mindst på fødevare- og jordbrugsområdet. Det gælder også i forbindelse med udviklingen af minkfoderrobotten FIX-Robo. Her har virksomheden Conpleks Innovation på vegne af Minkpapir henvendt sig til Aarhus Universitet og Syddansk Universitet for at få hjælp til at udvikle verdens første selvkørende robot, der kan sættes direkte på de nuværende fodervogne. Robotten kan selv navigere rundt på minkfarmen og placere foderet oven på det enkelte bur. Derved overtager den en stor del af det ensformige fodringsarbejde, som minkavlerne eller deres ansatte selv udfører i dag.

Conpleks Innovation, der primært arbejder med udviklingen af mobile robotter, har haft en række ph.d.-studerende og postdocs fra Institut for Ingeniørvidenskab tilknyttet.

Forskerne har hjulpet med at udvikle de dele af robotten, der har med navigation, styring og lokalisering at gøre. Minkfarme er ikke ens. Det betyder, at robotten skal kunne indstilles til lokale forhold. Derudover har det været en stor udfordring at få robotten til at kompensere for de udsving, der er i de eksisterende fodervogne.

- Når et menneske styrer en fodervogn, kan han kompensere for eksempelvis ratslør – men når der er tale om en fuldautomatiseret robot, kræver det en del tilpasninger. Det har været en spændende opgave set med ingeniørøjne, siger Morten Stigaard Laursen, postdoc på Institut for Ingeniørvidenskab.

Hos Conpleks Innovation er direktør Tom Simonsen meget tilfreds med samarbejdet med forskerne:

- Da vi etablerede vores virksomhed for fem år siden, indså vi, at vi var nødt til at være tæt på forskerne og universitetsmiljøet, hvis vi ville være en seriøs spiller på markedet. Forskerne har den nyeste viden, og omvendt er vi stærke på udviklingssiden. Det betyder, at vi ved at arbejde sammen kan få forskningen omsat til konkrete produkter til gavn for industrien, siger Tom Simonsen.

Conpleks Innovation og Minkpapir håber meget snart på at kunne have minkfoderrobotten klar til produktion.

FIX-Robo – Selvkørende fodermaskine til mink from DMP on Vimeo.

Postdoc Morten Stigaard Laursen
Institut for Ingeniørvidenskab, AU
Mail: msl@eng.au.dk

Læs mere om mulighederne for at samarbejde med forskerne på Aarhus Universitet