Forskere får penge til forskning i halebid og frugt uden sprøjterester

Forskere fra Aarhus Universitet har fået midler fra Fødevareministeriets Grønt Udviklings- og Demonstrationsprogram til forskningsprojekter om emner som halebid, resistens i hvede mod meldug, græsmarksbælgplanter og grøn biomasse i dansk svineproduktion.

Foto: Forskere ved Aarhus Universitet har modtaget midler fra Fødevareministeriets Grønt Udviklings- og Demonstrationsprogram til at forske i blandt andet halebid, frugt uden sprøjterester, resistens i hvede mod meldug og dyrevelfærd i dansk minkproduktion.

Emnerne spænder vidt i de forskningsprojekter, som har fået tilsagn om midler fra Fødevareministeriets Grønt Udviklings- og Demonstrationsprogram (GUDP).

I alt 27 projekter har modtaget midler fra en pulje på 135 mio. kr. Midlerne er gået til udviklingsprojekter, der forener bæredygtighed, dyrevelfærd og vækst. Forskere ved Aarhus Universitet er også blandt de, som har modtaget midler fra puljen.

Seniorforsker Lene Juul Pedersen fra Institut for Husdyrvidenskab er i spidsen for projektet ”HeleHaler. Farvel til halebid og halekupering: Utopi eller realitet?” Projektet har modtaget 6,4 mio. kr.

”Dansk frugt uden sprøjterester” er titlen på det forskningsprojekt, som Marianne Bertelsen, seniorforsker ved Institut for Fødevarer, skal lede. Projektet har fået tilsagn om knap 4,8 mio. kr.

Lektor René Gislum fra Institut for Agroøkologi skal de kommende år være projektleder på ”Implementing soil spectra in the assessment of soil quality”. Projektet har modtaget 3,9 mio. kr. fra GUDP.

Adjunkt Tavs Nyord fra Institut for Ingeniørvidenskab skal lede projektet ”On-line NMR sensor til bestemmelse af NPK i gylle”. Projektet har modtaget 9,4 mio. kr.

Seniorforsker Rasmus Nyholm Jørgensen fra Institut for Ingeniørvidenskab skal stå for projektet ”Halvautomatiseret beslutningsstøtte til ukrudtsbekæmpelse, hvilket sikrer integreret herbicid management”. Projektet har modtaget 6,3 mio. kr.

”Udvikling af MIo-resistens i hvede mod meldug” er navnet på det projekt, som seniorforsker Per L. Gregersen fra Institut for Molekylærbiologi og Genetik, skal lede. Projektet har fra GUDP modtaget knap 6,6 mio. kr.

Birte Boelt, der er seniorforsker ved Institut for Agrobiologi, har hjemtaget 2,2 mio. kr. til projektet ”Græsmarksbælgplanter – en ny eksportsucces”.

Sektionsleder Charlotte Lauridsen fra Institut for Husdyrvidenskab skal lede projektet ”Udnyttelse af grøn biomasse i dansk svineproduktion”. Projektet har modtaget 6,8 mio. kr.

Endelig har seniorforsker Jens Malmkvist modtaget 7,4 mio. kr. som projektleder for projektet ”Management til forbedret hvalpeoverlevelse, dyrevelfærd og effektivitet i dansk minkproduktion”.

Yderligere oplysninger:

Seniorforsker Lene Juul Pedersen, Institut for Husdyrvidenskab, e-mail: lene.juulpedersen@agrsci.dk, telefon: 8715 7907

Seniorforsker Marianne Bertelsen, Institut for Fødevarer, e-mail: marianne.bertelsen@agrsci.dk, telefon: 8715 8328

Lektor René Gislum, Institut for Agroøkologi, e-mail: rene.gislum@agrsci.dk, telefon: 8715 8279

Adjunkt Tavs Nyord, Institut for Ingeniørvidenskab, e-mail: tavs.nyord@eng.au.dk, telefon: 2060 5533

Seniorforsker Rasmus Nyholm Jørgensen, Institut for Ingeniørvidenskab, e-mail: rnj@eng.au.dk, telefon: 2162 8277

Seniorforsker Per L. Gregersen, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, e-mail: per.gregersen@agrsci.dk, telefon: 8715 8246

Seniorforsker Birte Boelt, Institut for Agroøkologi, e-mail: birte.boelt@agrsci.dk, telefon: 8715 8276

Sektionsleder Charlotte Lauridsen, Institut for Husdyrvidenskab, e-mail: charlotte.lauridsen@agrsci.dk, telefon: 8715 8019

Seniorforsker Jens Malmkvist, Institut for Husdyrvidenskab, e-mail: jens.malmkvist@agrsci.dk, telefon: 8715 7956