Et kæmpe skridt frem i kampen mod resistente bakterier

En erhvervspostdoc fra Aarhus Universitet har været med til at skabe et dansk gennembrud i kampen mod overforbrug af bredspektret antibiotika hos mennesker og husdyr.

Postdoc Marlene Fredborg har været med til at udvikle et apparat, der kan bidrage til en målrettet og hurtig behandling mod bakterieinfektioner. Foto: Højteknologifonden

Før i tiden kunne der gå adskillige timer, inden lægerne kunne fastslå, hvilket antibiotikum en patient skulle behandles med imod en bestemt infektion. Med en ny teknik udviklet i et tæt samarbejde mellem Aarhus Universitet, det danske biotekforskningsfirma Unisensor A/S, Aalborg Universitet, Odense Universitetshospital og Århus Universitetshospital er ventetiden mere end halveret. Den markant kortere ventetid kan bidrage til at forebygge udviklingen af resistente bakterier, forkorte sygdomsforløb og måske endda redde liv.

- Den nye metode kan fortælle både hvilket antibiotikum og i hvilken koncentration, der skal bruges til behandling af en given bakterieinfektion. Derved kan lægen eller dyrlægen målrette behandlingen og om muligt undgå at bruge bredspektret antibiotika, hvilket ellers kan føre til øget resistens hos bakterierne, forklarer erhvervspostdoc Marlene Fredborg fra Aarhus Universitet.

Når en patient bliver indlagt på hospitalet med mistanke om f.eks. blodforgiftning, er det meget afgørende, hvor lang tid der går, før lægerne finder ud af, hvilke antibiotika den bakterie, patienten er ramt af, er resistent overfor. Først når lægerne har bakteriens resistensprofil kan patienten sikres den optimale antibiotikabehandling.

Denne proces har tidligere taget fra alt mellem 16 til 24 timer at kortlægge, men med Unisensors nye 3D-mikroskop, oCelloScope, er ventetiden mere end halveret. oCelloScope kan i løbet af 2-4 timer udrede, hvilken type antibiotika bakterien er resistent overfor, og derved også hvilket antibiotikum, der skal bruges til at bekæmpe den på den mest effektive måde.

- Der foregår en konstant udvikling af oCelloScopet. Udefra dets potentiale forventer vi at kunne kortlægge en bakteries resistensprofil væsentligt hurtigere end to timer. Derudover undersøger vi også andre anvendelsesmuligheder for oCelloScopet, herunder infektioner i produktionsdyr såsom urinvejsinfektioner og diarre hos grise, siger Marlene Fredborg.

Det nye 3D-mikroskop adskiller sig også fra de nuværende teknologier ved, at resultaterne kan vises på en film. Denne film gør det muligt for lægerne at opdage eventuelle abnormaliteter meget hurtigere end hidtil og tage yderligere forholdsregler, hvis det viser sig at være nødvendigt.

Projektet, der løber fra 2012 til 2015, er støttet med 1,5 mio. kroner fra Højteknologifonden og har et samlet budget på 2,6 mio. kroner.

Se videoen om det nyudviklede 3D-mikroskop på Højteknologifondens hjemmeside her.

Læs også artiklerne

Ny teknologi skaber revolution i kampen mod multiresistente bakterier

Et nyt slag mod multiresistente bakterier

og den videnskabelige artikel "

Real-Time Optical Antimicrobial Susceptibility Testing

i Journal of Clinical Microbiology.

Højteknologifonden holder netværksdag 7. november 2013.

Yderligere oplysninger:

Erhvervspostdoc Marlene Fredborg, Institut for Husdyrvidenskab, Aarhus Universitet, e-mail: marlene.fredborg@agrsci.dk, telefon: 8715 7812