EJP SOIL sætter jord på dagsordenen i EU

Stort EU-forskningsprogram samler den europæiske jordbrugsforskning og sætter fokus på landbrugsjordens sundhed på tværs af EU og på bæredygtig, klimasmart dyrkning.

Jorden spiller en afgørende rolle i klimasammenhæng på mange områder. For det første indeholder jorden tre gange så meget kulstof som atmosfæren og er dermed en stor kulstoflagrer, hvor selv små ændringer i jordens kulstofslagring mærkbart påvirker CO2 i atmosfæren.

Derudover er jorden vigtig i forhold til at tilpasse sig til de negative virkninger af klimaforandringer som tørke og oversvømmelser. Her er jordens vandholdende evne og vandledningsevne vigtige faktorer, som er stærkt påvirket af dyrkningsmetoder og jordens generelle sundhed. Samtidig kan et sundt økosystem med mangfoldig biodiversitet også bidrage til at mindske effekten af ekstreme vejrforhold og øge modstandsdygtigheden overfor klimaforandringer.

Det europæiske forskningsprogram EJP SOIL, der er sat i verden for at skabe gode, fælles rammer for jordbrugsforskningen i EU, sætter netop fokus på jord, dyrkning, klimaforandringer og sikring af fremtidens fødevareforsyning. Programmet, der består af 26 partnere fra 24 lande i EU, puljer nationale forskningsmidler, som toppes op af EU-midler, og fra Danmark deltager AGRO og DCA med midler fra myndighedsaftalen med FVM om Planteproduktion. EJP Soil sætter spotlys på den centrale rolle, som landbrugsjord spiller i forhold til at mindske drivhusgasudledningerne, afbøde konsekvenserne af klimaforandringerne og for at opretholde fødevareproduktionen.

”EJP SOIL har været og er en meget vigtig platform, der har været med til at rykke ved klimadagsordenen og vist, at det er vigtigt også at prioritere landbrugsjord i kampen mod klimaforandringer,” siger Lars Juhl Munkholm, der er dansk EJP SOIL-koordinator og professor ved Institut for Agroøkologi på Aarhus Universitet.

Et fælles anliggende

EJP SOIL’s målsætning er at forbedre den generelle forståelse af, hvordan man bedst passer på landbrugsjordens sundhed, og hvilke metoder, der kan anvendes for at opretholde eller forbedre sunde økosystemer i og omkring landbrugsjorden.

”Vi har opbygget et stærkt europæisk forskningsfællesskab omkring landbrugsjord, hvor vi samler og udvikler ny viden om bæredygtige og klimasmarte dyrkningsmetoder i tæt sammenspil med landmænd, rådgivere og andre forskere. Det giver os unik mulighed for at bringe ny forskning, resultater og data ud til dem, der står med de konkrete udfordringer i hverdagen,” siger Lars Juhl Munkholm.

EJP SOIL har etableret nationale hubs i alle partnerlande, hvor en bred vifte af interessenter fra landbrugssektoren inviteres til møder, arrangementer og workshops for at dele viden, udveksle erfaringer og diskutere behov og løsninger til forbedring af landbrugsjordens sundhed.

”De nationale hubs giver os mulighed for at få en dialog med mange forskellige vinkler om, hvilke konkrete udfordringer den enkelte landmand eller rådgiver står overfor i hverdagen. De erfaringer, vi har gjort os fra dialogen med deltagerne i de nationale hubs, har så udmøntet sig i de projekter, som EJP SOIL har sat i søen. På den måde sikrer vi os, at det er virkelige menneskers virkelige udfordringer over hele Europa, som vi er med til at løse,” siger Lars Juhl Munkholm.

En ny generation af jordinteresserede forskere

Et andet vigtigt aspekt af EJP SOIL er at bidrage til uddannelsen af den næste generation af forskere, der interesserer sig for jord.

”Vi har stort fokus på kapacitetsopbygning og har arbejdet målrettet med uddannelse af fremtidens forskere i EJP SOIL, for der mangler ikke kun fokus på jord i klimasammenhæng – der mangler også hænder til at løfte opgaven, fortæller Lars Juhl Munkholm.

Her har EJP SOIL været med til at løfte en vigtig opgave gennem bl.a. ph.d-kurser,  postdoc-stillinger og erfaring med forskningsledelse for yngre forskere  men også med at få jord på dagsordenen hos en bredere skare, så flere bliver bevidste om, hvor vigtig jordens sundhed er i en global sammenhæng.

EJP SOIL-programmet løber fra 2020-2025, og det har indtil videre affødt en bred pallette af projekter inden for bl.a. kulstofslagring, økosystemer, nye dyrkningsmetoder, jordforbedring, klimatilpasning og meget mere.