Aarhus Universitets segl

AU-studerende vinder international konkurrence med plantebaseret koldskål

Studerende fra Institut for Fødevarer ved Aarhus Universitet bliver ved med at imponere europæiske kollegaer. I en EIT Food entrepreneurship-konkurrence kaldet Food Solutions deltog de med en vegansk version af den klassiske danske koldskål med navnet COLDBOWL. De præsenterede deres pitch og forretningskoncept og kom hjem med en flot førsteplads.

Vinderholdet fra venstre mod højre: Jeppe Bork Beck, Anna Mark, Anja Henneberg Thomsen, Emilie Bossen Hansen, Milena Corredig (mentor), Aleksandra Sinik, Lærke Kaas Thielsen og Liisa Lähteenmäki (mentor). Foto: Foto: EIT Food

Er det muligt at udvikle mere bæredygtige versioner af traditionelle fødevarer? Det var en af de tre udfordringer, der lå til grund for 2023-versionen af EIT Food-konkurrencen Food Solutions, hvor 12 grupper af studerende fra europæiske universiteter deltog. EIT Food er støttet af Det Europæiske Institut for Innovation og Teknologi (EIT), der hører under den Europæiske Union.  

To hold var fra Institut for Fødevarer ved Aarhus Universitet, Fløddies og COLDBOWL. Fløddies genopfandt en chokoladeskumfidus til en sund snack, man kan tage med i skole. COLDBOWL vandt førstepladsen og 1500 euro for deres projekt. Men dette er kun første skridt, i arbejdet med at få produktet tættere på markedet.

Hvorfor koldskål?

Efter at have deltaget i et intromøde i marts 2023, fandt en gruppe kandidatstuderende fra fagene ’Molecular Nutrition and Food Technology’ og ’Biotechnology Engineering’ hurtigt hinanden.

Gruppen besluttede sig forholdsvis tidligt i forløbet på, hvad deres projekt skulle handle om, fortæller et af gruppemedlemmerne Aleksandra Sinik:

”Vi besluttede forholdsvis hurtigt at vi ville lave en vegansk version af koldskål. Derfor er vores gruppenavn og firmanavn COLDBOWL,” forklarer hun,

Gruppen var inspireret af et af medlemmerne Lærke Kaas Thielsen, der selv er veganer, og har været frustreret over manglen af velsmagende plantebaserende alternativer til den danske sommerklassiker. De studerende baserede deres produkt på hendes opskrift på koldskål og udviklede videre derfra.

Bringer folk sammen

De studerende valgte koldskål, fordi de så et hul i markedet.

”Der er veganske alternativer på markedet, men ingen af dem kommer tæt på at smage som den ægte vare. Derfor følte vi, at det var en stærk idé – fordi vi havde et godt produkt og så et marked for det,” forklarer Lærke Kaas Thielsen.

Idéen bag at lave en vegansk koldskål handler om at give familier, hvor en eller flere medlemmer er veganere et godt alternativ, forklarer hun.

”Måltider samler folk og koldskål minder danskere om dansk sommer, når det er bedst. Vi forbinder koldskål med en særlig glæde,” siger hun.

Veganerpanelets dom

De studerende samlede et panel af danske veganere, der anonymt vurderede deres prototype og sammenlignede den med, hvordan de husker at tidligere produkter på markedet har smagt, og fik god feedback.

”Vores resultater viser klart at vi har ramt smag og tekstur bedre end vores konkurrenter. Alle vores paneldeltagere svarede, at de ville købe vores produkt, hvis det var tilgængeligt i supermarkedet”, forklarer gruppemedlem Aleksandra Sinik.

Modsat konventionel koldskål, der bliver lavet på komælk, er de studerendes alternativ lavet på blandt andet ærter, havre og soja. Prototypen er pakket i genanvendelige PET-flasker. 

Nye oplevelser

I processen med at udvikle og forfine opskriften og finde den helt rigtige smag har de studerende kunnet trække på deres viden fra undervisningen.

Men Food Solutions-konkurrencen handler ikke kun om smag og tekstur – de studerende skal forsøge at skabe en forretningsplan også udarbejde en forretningsplan, lave markedsanalyser og endda lave reklamer for deres produkt.

”Grupperne arbejder i otte måneder med mentorer fra forskellige discipliner og i løbet af processen bliver de testet af mentorer fra hele Europa,” forklarer professor Milena Corredig, der har været med til at organisere AU FOODs bidrag til konkurrencen.

Selvom flere af gruppens medlemmer havde haft enkelte marketings- eller innovationsfag, var denne del af processen mere ukendt for dem.

Hele vejen igennem processen havde de studerede mulighed for at sparre med mentorer fra både Institut for Fødevarer og MAPP-centret, hvor de studerende har kunnet få hjælp til at lave stakeholder-analyser og forretningsmodeller.

”Det har været en stor hjælp at vide, at vi har haft dygtige mentorer, vi har kunnet kontakte, hvis vi har haft spørgsmål eller har haft brug for sparring eller feedback,” siger Aleksandra Sinik.

Værdifuld konkurrence

Food Solutions-konkurrencens mål er at samle multidisciplinære grupper, der skal tackle industrielle udfordringer fra den virkelige verden og udvikle nye, innovative løsninger for fremtidens fødevaresystemer og på den måde fremme de studerendes innovationsevner.

”Det er altid en fornøjelse at følge de studerendes rejse fra idéfasen helt til det endelige produkt, siger Sandra Beyer Gregersen, der har været med til at organisere konkurrencen fra Institut for Fødevarer.

Det er ikke første gang studerede fra AU FOOD har vundet en konkurrence i EIT Food-regi. Læs om vinderne fra 2022, der lavede emballage ud af krabbeskaller, her.

Supplerende oplysninger 

We strive to ensure that all our articles live up to the Danish universities' principles for good research communication (scroll down to find the English version on the website). Because of this the article will be supplemented with the following information:

Projektnavn COLDBOWL
Finansiering:
 
Programmet er finansieret af EIT Food
Interessekonflikter Ingen
Ekstern kommentering EIT Food per kontrakt
Samarbejdspartnere EIT Food
Kontakt

Professor Milena Corredig, AU FOOD
22 71 91 32
mc@food.au.dk

About EIT Food  

EIT Food is the world’s largest and most dynamic food innovation community. We accelerate innovation to build a future-fit food system that produces healthy and sustainable food for all. ​  

Supported by the European Institute of Innovation and Technology (EIT), a body of the European Union, we invest in projects, organisations and individuals that share our goals for a healthy and sustainable food system. We unlock innovation potential in businesses and universities, and create and scale agrifood startups to bring new technologies and products to market. We equip entrepreneurs and professionals with the skills needed to transform the food system and put consumers at the heart of our work, helping build trust by reconnecting them to the origins of their food.  

We are one of nine innovation communities established by the European Institute for Innovation & Technology (EIT), an independent EU body set up in 2008 to drive innovation and entrepreneurship across Europe.   

Find out more at www.eitfood.eu or follow us via social media: Twitter, Facebook, LinkedIn, YouTube and Instagram.