AU-iværksætterforløb sætter skub i studerendes salg af bæredygtig emballage

Et vietnamesisk, bæredygtigt sugerør blev startskuddet til to AU-studerendes blomstrende forretning med bæredygtig emballage til restauranter og take-away i en corona-tid. Aarhus Universitets åbne iværksætterforløb Food eHub bistod med at søge den første, igangsættende kapital hjem.

Iværksætterne Christian Møller (tv.) og Mads Krogh Kristensen leverer til både restauranter og take-away, og de laver emballage med de respektive kunders logo på. Foto: GS Supply

Food eHub er et iværksætterforløb, som Institut for Fødevarer på Aarhus Universitet står bag. Her kan alle studerende på Aarhus Universitet få støtte og vejledning til at gøre deres ideer inden for fødevarer og landbrug til levedygtige forretninger.

Et par af de studerende, som har benyttet sig af det tilbud, er Christian Møller og Mads Krogh Kristensen, som studerer henholdsvis erhvervsøkonomi og jura på 4. semester. De to kender hinanden helt tilbage fra børnehaveklassen, og deres ide om en virksomhed spirede på en rejse i Vietnam, hvor de faldt over bæredygtige sugerør.

-          Vi opdagede de her bæredygtige sugerør, som var komposterbare og endda spiselige, og vi tænkte, at der kunne være et behov for noget lignende i Danmark, fortæller Christian Møller.

Ide udviklede sig gennem sparring

For et års tid siden tog de så ideen op igen og søgte sparring ved Food eHub.

-          Iværksætterrådgiveren anbefalede os at søge legater og hjalp os med at vinkle og skærpe vores ansøgninger. Det resulterede i vores første legat, som var et verdensmålsmikrolegat på 50.000 kr. Det fik os i gang, og har gjort det hele muligt, siger Mads Krogh Kristensen.

Siden har ideen udviklet sig og er kommet til at omhandle bæredygtig emballage generelt i virksomheden GS Supply. Iværksætterne leverer til både restauranter og take-away, og de laver emballage med de respektive kunders logo på. De anvendte materialer er for eksempel certificeret fra bæredygtigt skovbrug eller genanvendt plast, og kan laves i bambus eller sukkerfibre.

Foto: GS Supply

Corona gav både udfordringer og muligheder

Christian Møller og Mads Krogh Kristensen startede deres virksomhed op kort før, at coronapandemien ramte Danmark.

-          Flere restauranter fik brug for emballage, fordi de omstillede sig til at udbyde take-away, da serveringen skulle lukke. Det kunne vi levere i bæredygtig form og med logo på, siger Christian Møller.

Men da anden corona-bølge ramte, kunne de to iværksættere også mærke det på omsætningen. Nu begynder de dog snart med tre nye, store distributøraftaler, og virksomheden tæller ud over dem selv en sælger, en praktikant og en investor på sidelinjen.

-          Vi tror på, at vi inden sommeren kan komme til at leve af forretningen, og vores mål er at skabe en optimeret og automatiseret handelsvirksomhed, siger Mads Krogh Kristensen.

De vil begge fortsætte med at studere, dog på nedsat tid, så der både er tid til at dyrke virksomheden og lærebøgerne.

Forskningsekspertise hjælper iværksættere på vej

Michelle Williams er institutleder på Institut for Fødevarer på Aarhus Universitet, og hun glæder sig over de mange, innovative fødevarevirksomheder, der blomstrer gennem Food eHub.

-          Mange studerende på Aarhus Universitet har entreprenante ideer inden for fødevarer, særligt omkring bæredygtighed og sundhed, også selvom de studerende måske ikke går på en fødevareuddannelse. Vi kan se, at Food eHub, som nu tæller 11 fødevareiværksættere, kan hjælpe studerende med at overkomme nogle af de tidlige barrierer, som man kan møde, når man starter virksomhed. Vi kan hjælpe gennem vores ekspertise, netværk og rådgivning omkring fødevarer, siger Michelle Williams.

Hun oplever, at nogle studerende har brug for at få deres produkter valideret gennem forskningsekspertisen på Institut for Fødevarer, mens andre blot behøver partnerskabet til at finde den rette plads i fødevaresektoren.

I processen fra sugerør til totalleverandør af bæredygtig emballage har GS Supply også fået vejledning gennem Food eHub’s rådgiver, mentorer og forskere fra Institut for Fødevarer. Det har især handlet om, hvordan de kunne implementere bæredygtighedsaspektet i produktet, og produktudviklingen fra sugerør til bokse, papkrus og poser med mere.

Giv din ide liv gennem iværksætterforløb

Har man som studerende på Aarhus Universitet lyst til at udvikle en forretning ud fra en ide inden for fødevarer og landbrug, kan man henvende sig til Food eHub. Deltagelse er gratis, og selv en ide i sin spæde start, kan man få sparring på.

Food eHub har hjemsted i iværksætterfællesskabet The Kitchen i Aarhus C og på Institut for Fødevarer, der ligger i Agro Food Park i Skejby.

Læs mere om Food eHub her

Christian Møller, medstifter, GS Supply

Tlf.: 2086 8236

Email:  cm@gs-supply.dk