AU-forsker modtager rejsestipendium fra Carlsbergfondet

AU-forskeren Majken Pagter, der forsker i planters frosthårdførhed, har modtaget Carlsbergfondets rejsestipendium, der muliggør et ophold på anerkendt tysk forskningsinstitution.

Majken Pagter har modtaget Carlsbergfondets rejsestipendium og skal fra 1. marts arbejde på det anerkendte Max Planck Institute of Molecular Plant Physiology i Postdam, syd for Berlin. Foto: Janne Hansen, AU

Den globale opvarmning volder problemer for flerårige planter, som får flere frostskader på grund af udsving i temperaturerne.
Perioder med koldt vejr afbrudt af kortere varme perioder, som skyldes den globale opvarmning griber forstyrrende ind i planternes normale rytme. Derfor er det vigtigt at forstå mekanismerne bag planternes ophævelse af frosthårdførhed, som kan resultere i frostskader. Disse mekanismer arbejder Majken Pagter, postdoc ved Aarhus Universitet, på at forstå, og nu får hun et endnu bedre grundlag for det, da hun har modtaget Carlsbergfondets rejsestipendium på 350.000 kroner.

Midlerne gør det muligt for hende at rejse et år til den anerkendte forskningsinstitution Max Planck Institute of Molecular Plant Physiology i Postdam, syd for Berlin.

- Jeg er meget glad for at have modtaget rejsestipendiet, for det giver mig mulighed for at komme til at arbejde med nogle metoder, som jeg ikke har adgang til her på forskningscentret i Årslev, hvor jeg arbejder. Da der er tale om et lille forskningsområde i Danmark, bliver det rigtig spændende at komme til Tyskland og blive en del af en gruppe, som  er meget anerkendt inden for mit forskningsområde, siger en glad Majken Pagter.

Det er de såkaldte omics-teknologier, som Majken Pagter kommer til at arbejde med i Tyskland, hvor hun vil undersøge, hvilken betydning planters evne til at huske lave temperaturer har for deres potentiale til at overleve senere frostepisoder.

- Ved at identificere gener og metabolitter, hvis regulering eller mængde ændres, når planter mister kapaciteten til at tåle frost, håber vi at få ny viden om, hvilke mekanismer som regulerer ophævelsen af frosttolerance i planter. Det er bestemmende for, hvor længe planter husker temperatuer under frysepunktet og forbliver frosttolerante, selv om temperaturen stiger, forklarer hun.

De bedste planter til nyt klima
Majken Pagter håber, at opholdet på den tyske forskningsinstitution vil give hende vigtig viden om, hvilke mekanismer som er afgørende for planters følsomhed overfor temperaturændringer om vinteren. Det kan samtidig bidrage til konsekvensvurdering af klimaændringer og identifikation og udvikling af de mest velegnede planter under fremtidige klimaforhold

Yderligere oplysninger:
Postdoc Majken Pagter,
Institut for Fødevarer
E-mail: majken.pagter@agrsci.dk

Fakta – Planter og frosttolerance:
Planters kapacitet til at tåle frost er et sæsonfænomen. Om efteråret udvikler planter frosttolerance, hvorved de i stigende grad bliver tolerante overfor temperaturer under frysepunktet. Frosttolerancen er maksimal midvinter, men med stigende temperaturer om foråret ophæves planters frosttolerance.

Fakta – blå bog:
2004  Cand.scient. i biologi, Aarhus Universitet
2008 Ph.d. i afgrødevidenskab, Københavns Universitet
2009 Modtager et postdoc-stipendium fra Forskningsrådet for Teknologi og Produktion og Det Frie Forskningsråds Unge Eliteforskerpris.
2009- Postdoc ved Aarhus Universitet