Aarhus Universitet satser stort på biobaseret økonomi

Fire forskningsplatforme med et samlet budget på 45 mio. kr. skal over de næste fire år sikre forskere ny viden og give et løft til biobaserede økonomi.

En række biomassesystemer skal sammenlignes med traditionelle sædskifter i en af de fire forskningsplatforme, som udgør en 45 mio. kr. stor forskningsindsats, som skal give ny viden til at realisere en fremtidig biobaseret økonomi, der baserer sig på biologiske råvarer frem for fossile. Foto: Colourbox

Det biobaserede samfund, der baserer sig på biologiske råvarer, trænger sig på. Ikke mindst i takt med, at klimaproblemerne vokser. En lang række interessante teknologier står på spring til at tage over, men der mangler yderligere forskning for at nå frem til bæredygtige og rentable produktionsmetoder, som kan udgøre et reelt alternativ til de fossile energikilder.

Det vil en ny, stor forskningsindsats fra DCA – Nationalt Center for Fødevarer og Jordbrug ændre på. 45 mio. kr. skal de kommende fire år anvendes til at udvikle og sætte turbo på fire nyetablerede forskningsplatforme ved Aarhus Universitet, der skal bidrage til at øge værdikæden for den biobaseret økonomi.

- Vi satser for eksempel på udvikling af nye dyrkningssystemer, som kan gøre det muligt at øge produktionen af afgrøder, såkaldt biomasse, som kan raffineres til både foder, energi og en række andre produkter med høj værdi i fremtiden. Visionen er at opretholde fødevareproduktionen, samtidig med at vi producerer energi og andre produkter. Samtidig skal de nye dyrkningssystemer være mere miljøvenlige end traditionel korndyrkning bl.a. fordi de udnytter vækstsæsonen bedre, siger direktør Niels Halberg fra DCA.

Han peger på, at initiativet er tværdisciplinært og vil komme til at omfatte forskere fra meget forskellige fagmiljøer  på tværs af Aarhus Universitet.

- Aarhus Universitet har en række stærke kompetencer inden for biobaseret økonomi og særligt inden for grønne biomasser. Der er store perspektiver i at fokusere indsatsen og skabe grundlag for et tværfagligt samarbejde i forhold til deltagelse i nationalt og internationalt forskningssamarbejde, innovation og et styrket samarbejde med virksomheder på området, siger Niels Halberg og understreger, at indsatsen samtidig vil munde ud i viden, der kan anvendes til løsning af fremtidige rådgivningsopgaver, som hører under DCAs kontrakt med Fødevareministeriet om levering af forskningsbaseret myndighedsbetjening..

De fire forskningsplatforme, der indgår i forskningsindsatsen, er følgende:

• Grøn biomasse gennem diversificeret arealanvendelse og smart håndtering
  • Højkvalitetsprotein fra grønne biomasser
  • Fra biomasse til energi gennem HTL
  • Samfundsmæssige og miljømæssige, økologiske og økonomiske vurderinger

Den første platform satser på innovative dyrkningssystemer, der udnytter hele vækstsæsonen og dermed forventeligt kan fordoble produktiviteten pr. arealenhed i forhold til kornafgrøder. I samme platform bliver der arbejdet med at udnytte biomasse fra ekstensive landbrugs- og naturarealer.

Den anden platform vil optimere metoder til at udvinde højkvalitetsprotein fra grøn biomasse som bælgplanter og græsser, som kan anvendes til dyr og mennesker fx som erstatning for importeret soja.

Den tredje platform skal opbygge et pilotanlæg til såkaldt hydrotermisk forvæskning af biomasser med henblik på at producere flydende brændstof. Anlægget vil gøre det muligt at gennemføre forskning i omdannelse af en lang række lignocelluloseholdige bioprodukter og energiafgrøder fra landbrug og industri.

Den fjerde platform skal blandt andet på baggrund af data fra de øvrige platforme belyse de miljømæssige og samfundsøkonomiske konsekvenser af at øge biomasseproduktionen og udnyttelse af den i Danmark til fremstilling af biobaserede produkter. Endvidere vil platformen gennemføre en detaljeret miljømæssig og samfundsøkonomisk analyse af konsekvenserne ved at implementere de mest lovende teknologier.

- Vi tror rigtig meget på de platforme, der er sat i søen, og vi glæder os til, at vi får ny nyttig viden, som kan gøre det muligt at komme tættere på nogle løsninger, der kan frigøre os yderligere for fossile energikilder, siger direktør Niels Halberg fra DCA.

På DCAs hjemmeside er der et dedikeret område, hvor dele af AU-forskningen, som knytter sig til den biobaserede økonomi, er beskrevet. Endvidere er der beskrivelser af innovation og klyngedannelser, der relaterer sig til biobaseret økonomi.

De fire forskningsplatforme i BioBase udgør en betydelig del af AU’s faglige engagement i Biocluster.dk, som indvies ved et engagement i Agro Business Park den 18. juni.

Yderligere oplysninger: Direktør Niels Halberg, DCA – Nationalt Center for Fødevarer og Jordbrug, telefon: 2963 0093, e-mail: niels.halberg@agrsci.dk