Dyrkning af grøn energi

Temadag om dyrkning af grøn energi
AU Foulum 5. september 2012

Indlæg fra temadag om dyrkning af grøn energi 5. september 2012

Grøn energi - økonomiske perspektiver : Seniorrådgiver Morten Gylling, Fødevareøkonomisk Institut, Københavns Universitet

Biomasse og bæredygtighed hvad er det? : Agronom Thyge Nygaard, landbrugspolitisk medarbejder, Danmarks Naturfredningsforening

Miljøvenlige afgrøder til energi, fødevarer og materialer : Institutleder Erik Steen Kristensen, Institut for Agroøkologi, Aarhus Universitet

Vil vi bare være kunder eller producenter? : Direktør Anne Grete Holmsgaard, Biorefining Alliance

Posters fra temadagen

Fotos fra temadagen

Se alle fotos fra temadagen

I fokus

Ønsket om at skabe bæredygtige løsninger inden for energisektoren har fået forskere på Københavns Universitet, Aarhus Universitet og forsknings- og udviklingsmedarbejdere fra DONG Energy til at indgå en samarbejdsaftale, der vil starte konkrete initiativer inden for forskning og uddannelse i grøn energi. En vigtig del af samarbejdet er en undersøgelse af, hvordan vi kan producere yderligere biomasse i forhold til i dag uden at det går ud over fødevareproduktionen, foderproduktionen eller miljøet. Undersøgelsen er her offentliggjort under titlen »10 millioner tons planen« og viser, at det kan lade sig gøre gennem en samlet satsning på bæredygtig teknologi og biologi. Læs rapporten om  »10 millioner tons planen« her.

Program - temadag om dyrkning af grøn energi 5. september 2012

Programmet for arrangementet "Dyrkning af grøn energi" kan ses her.

Links

Vi har samlet informationer om biomasse på denne side, hvor du kan læse om aktuelle forskningsprojekter, kontaktinformationer på forskere, faciliteter og publikationer.