Verdensekspert i sygdomme hos havebrugsplanter bliver tilknyttet Aarhus Universitet

Aarhus Universitet har udnævnt den førende ekspert inden for havebrugsplanters sygdomme, Dr. Roland Weber fra Tyskland, som adjungeret professor i Institut for Fødevarer.

Roland Weber er udnævnt som adjungeret professor ved Institut for Fødevarer ved Aarhus Universitet.

Dr. Roland Weber fra ESTEBURG Frugtforsknings- og rådgivningscenter i Tyskland er udnævnt som adjungeret professor i “Horticultural Plant Pathology” i Institut for Fødevarer ved Aarhus Universitet for en femårig periode med virkning fra 1. september 2014.

Som førende ekspert på verdensplan inden for plantesygdomme i frugt er den 46-årige Roland Weber involveret i mange aktiviteter i Tyskland, Norge, Storbritannien, Chile og Danmark og er leder af Institut for Plantebeskyttelse og Diagnostik ved ESTEBURG Frugtforsknings- og rådgivningscenter.

- Vi er meget glade for at kunne tilknytte Roland og anerkende Rolands bidrag til instituttet. Vi ser frem til et styrket partnerskab inden for undervisning og forskning idet Roland har kompetencer og ekspertiser, der komplementerer instituttet. Tilknytningen vil underbygge instituttets overordnede styrke inden for bæredygtig frugtproduktion og lagersystemer, siger institutleder ved Institut for Fødevarer på Aarhus Universitet Michelle Williams og fortsætter:

- Vores institut besidder førende dansk plantefysiologiske ekspertise inden for bæredygtig frugtproduktion og lagersystemer og er internationalt anerkendt på området. For at sikre, at vi kan blive endnu stærkere på dette forskningsfelt, har vi udviklet et nært og aktivt forhold med Roland Weber vedrørende plantesygdomme i både frugtplantagen og på lager.

Arbejde med danske afgrøder er ikke fremmede for Roland Weber. I 2012 identificerede og dokumenterede han gummiråd, en ny lagersygdom i danske æbler.

Roland Webers ekspertise omfatter identifikation, biologi og bekæmpelse af nye og vanskelige svampesygdomme i frugtafgrøder, herunder lagersygdomme i æbler og deres bekæmpelse via varmtvandsbehandlinger, sygdomme hos æbler inden høst, modstand mod svampemidler hos bløde frugter og andre afgrøder samt svampesygdomme i jordbær, hindbær og kirsebær.

Roland Weber har været medforfatter på den almindeligt anvendt universitetslærebog “Introduction to Fungi” og har publiceret talrige videnskabelige artikler om emner som svampefysiologi, biokemi, økofysiologi, plantepatologi og undervisningsteknikker i mykologi (svampelære) og har været forfatter af 11 bogkapitler.

Han har været en pioner i identifikation af nye svampe og forskning i svamperesistens, ikke-kemisk bekæmpelsesstrategier i frugtproduktion, effekten af klimaforandringer på sygdomme samt bioteknologiske aspekter af svampes sekundær stofskifte.

Yderligere oplysninger:

Institutleder Michelle Williams, Institut for Fødevarer, telefon: 8715 7957/8715 8335, mobil: 2517 0049, e-mail: mw@food.au.dk

Dr. Roland Weber, ESTEBURG Fruit Research and Advisory Centre, Germany, telefon: +49 4162 6016133, e-mail: Roland.Weber@LWK-Niedersachsen.de