Udvikling og evaluering af aflivningskoncept til brug i beredskabssituationer

I beredskabssituationer kan der opstå behov for at aflive mange grise hurtigt og effektivt, hvis der for eksempel konstateres afrikansk svinepest eller mund- og klovsyge i en besætning, og det skal inddæmmes hurtigst muligt. Dette skal gøres så skånsomt for grisene som overhovedet muligt, og derfor har Fødevarestyrelsen bedt forskere ved AU Viborg undersøge, hvordan dette kan gribes an.

Foto: Jesper Rais, AU Kommunikation

I forbindelse med udbrud af smitsomme husdyrsygdomme, som for eksempel afrikansk svinepest, vil der være behov for, at myndighederne kan aflive alle grise i store svinebesætninger på kort tid. Derfor har Fødevarestyrelsen besluttet at indhente viden om aflivning af grise med CO2 i beredskabssituationer.

Nærværende forskningsprojekt, der er rekvireret som led i ”Rammeaftale om forskningsbaseret myndighedsbetjening” indgået mellem Miljøministeriet, Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri og Aarhus Universitet, er sat i søen for at være beredt, hvis det skulle ske, at afrikansk svinepest eller andre smitsomme husdyrsygdomme finder vej ind over de danske grænser. Projektet sigtede mod at udvikle og evaluere et mobilt aflivningskoncept for grise, som sætter myndighederne i stand til at agere hurtigt og agilt.

Projektet blev udført med det formål at afklare tekniske spørgsmål om CO2-tilførsel til en container til aflivning af grise og undersøge dyrevelfærdsmæssige aspekter ved denne metode til brug i beredskabssituationer.

For at opnå projektets mål blev der udført pilotforsøg og aflivninger af enkelte grise og grupper i containere. Undervejs blev der foretaget målinger af CO2-tilførselshastighed og –temperatur og grisene fik udtaget blodprøver og målt blodtryk. Videoovervågning blev anvendt til at observere grisenes adfærd.

Forsøgene forløb planmæssigt og konceptet viste sig at være effektivt med kortvarige negative velfærdskonsekvenser for grisene. Metoden tilsigter, at grisene hurtigt mister bevidstheden og derefter aflives af den stigende koncentration af CO2 i containeren. En støjdæmpende anordning var med til at minimere stress forårsaget af larm under CO2-tilførslen, inden grisene mister bevidstheden. Der blev ikke observeret hudskader på grund af kuldepåvirkninger fra CO2.

CO2-tilførselshastigheden i aflivningskonceptet levede op til anbefalinger fra the American Veterinary Medical Association.

Resultaterne fra undersøgelserne indikerer, at aflivningen kan udføres inden for et rimeligt tidsrum, selv i beredskabssituationer, og der opnås en hurtig og sikker aflivning.

Supplerende oplysninger

Vi bestræber os på, at alle vores artikler lever op til Danske Universiteters principper for god forskningskommunikation.

For mere information se deklarering i faktaarket i følgende:”Afklaring af tekniske data og dyrevelfærdsaspekter i forbindelse med aflivning af grise med CO2 i beredskabssituationer”