Tiltrædelsesforelæsning ved professor Claus Hviid Christensen

I løbet af de næste fem år vil professor Claus Hviid Christensen være tilknyttet Institut for Fødevarer på Aarhus Universitet. Torsdag den 25. august er det muligt at opleve hans tiltrædelsesforelæsning.

Professor Claus Hviid Christensen fortæller os om “Food ingredients and process engineering: recent advances in the production and use of monoglycerides”, når Institut for Fødevarer på Aarhus Universitet byder ham officielt velkommen til afdelingens Food Technology Science Team torsdag den 25. august kl. 13.00.

Claus Hviid Christensen har i løbet af sin lange karriere markeret sig som en af de førende eksperter inden for sit område, og siden 2017 har han været direktør i Nexus A/S, som bl.a. udfører forsknings- og udviklingsarbejde omhandlende plantebaseret emulgatorer, surfaktanter og stabilisatorer og deres derivater for selskabet Palsgaard A/S:

- Jeg glæder mig utrolig meget til at formalisere og udbygge samarbejdet med Aarhus Universitet omkring udviklingen af fremtidens sunde, velsmagende og bæredygtige fødevarer - og ikke mindst til at bidrage til uddannelsen af den næste generation af fødevareinnovatører. Det er en afgørende vigtig mission - og den kan kun lykkes i samarbejde mellem virksomheder og universiteter, fortæller Claus Hviid Christensen.

Hos Institut for Fødevarer ser afdelingsleder Michelle Williams meget frem til samarbejdet:

- Instituttet arbejder strategisk på at styrke samspillet mellem forskning og innovation, særligt med centrale virksomheder. Med affileringen af Claus Hviid Christensen skaber vi et meningsfuldt og sømløst samarbejde med en markant dansk fødevarevirksomhed, og vi ser i dén grad frem til et styrket og aktivt samarbejde på tværs af forskning, undervisning og forskellige innovative tiltag, uddyber hun.

Marianne Hammershøj, som er forskergruppeleder for Fødevareteknologi ved Institut for Fødevarer, tilføjer:

- Vi ser frem til at udbygge samarbejdet med Nexus A/S og styrke kompetencerne inden for innovative ingredienser til fødevarer og processeringsteknologier med affilieringen af professor Claus Hviid Christensen. Morgendagens fødevareforskning på teknologi- og processeringsområdet får tættere relevans ved en kortere afstand fra videnskabelse til anvendelse.

Det er muligt at tilmelde sig arrangementet her.